Det krävs en attitydförändring kring praktiska gymnasieprogram för att vårt samhälle ska fungera, skriver Johan Aspelin i Svenska Dagbladet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Golvbranschens vd i Svenska Dagbladet: Ändra attityden till praktisk utbildning!

Praktisk yrkeskunskap är helt nödvändig för att vårt samhälle ska fungera, skriver Johan Aspelin, vd för Golvbranschen GBR i en debattartikel i Svenska Dagbladet i veckan. Tillsammans med Johan Onno, vd Mur & Putsföretagen, efterlyser han en attitydförändring på alla nivåer;

- Praktiska gymnasieprogram har länge betraktats som något slags B-utbildning för de elever som inte klarar av att gå den ”finare” teoretiska utbildningen. Att vi som samhälle faktiskt behöver yrkeskunniga personer – och att dessa är hett eftertraktade på arbetsmarknaden - verkar nästan ha glömts bort.

Att regeringen nu ökar resurserna för praktisk hantverksutbildning är naturligtvis välkommet, men Johan Aspelin varnar för att de förlegade attityderna kring praktiska yrken i själva verket kan vara ett större hinder än bristen på resurser.

- Den gamla bilden av hantverksyrken som slitsamma, smutsiga och dåligt betalda stämmer inte längre. Dessa fördomar behöver vi utmana. En praktisk utbildning erbjuder i verkligheten ofta bättre jobbmöjligheter, villkor och löner än många akademiska alternativ.

- Näringslivet liksom samhället i stort är beroende av att människor även i fortsättningen väljer praktiska utbildningar och yrken, säger Johan Aspelin.

Läs debattartikeln i Svenska Dagbladet