Niklas Estlander är vd på Konradssons Kakel. Här berättar han om hur de jobbar för att hålla hög kvalitet i sina produkter och att miljökrav kan förhindra oseriösa konkurrenter.

Konradssons Kakel vill ha hög kvalitet i alla led

En av landets största kakelleverantörer är Konradssons Kakel. Vi fick ett samtal med Niklas Estlander som är vd. Han berättar om hur de jobbar för att hålla hög kvalitet i sina produkter och att miljökrav kan förhindra oseriösa konkurrenter.

Hur jobbar ni med kvalitet och kvalitetsgarantier gentemot kund?

För oss på Konradssons är det oerhört viktigt att våra produkter håller en genomgående hög kvalitet. Lika viktigt är det att ha hög kvalitet på våra leveranser. Vi är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och jobbar löpande med kvalitetsmål som vi mäter och följer upp. Bland annat gör vi årligen leverantörsbedömningar av våra fabriker, samt sätter mål om att ha en så hög leveranssäkerhet och så få reklamationer som möjligt.

Hur plockar ni upp nya och bättre lösningar?

Det gör vi genom att ha en god dialog med våra fabriker. Som Sveriges hittills enda auktoriserade kakelleverantör i Golvbranschen GBR tycker vi också det är viktigt att bidra till branschens utveckling tillsammans med andra, både materialleverantörer och plattsättningsentreprenörer. Ett öppet samtalsklimat liksom öppenhet för nya idéer och ”best practice” skapar goda möjligheter till affärsutveckling och nya och bättre lösningar.

På vilket sätt får branschens regler och rekommendationer genomslag?

Här är våra branschorganisationer oerhört viktiga, för att tillse att beställarledet får information om och förstår de regler och rekommendationer som gäller.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

Vi är miljöcertifierade enligt ISO och arbetar aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Vi bedömer till exempel årligen våra producenter och hur aktiva de är i sina miljöarbeten. Konradssons har även 2021 lanserat ett unikt Grönt Kakelval (GKV) där vi ser till att samtliga produkter som finns i GKV-sortimentet är godkända av Sveriges största miljögranskare (Basta, Byggvarubedömningen, Sunda Hus och Svanens Husproduktportal). Genom att vi gör det jobbet underlättar vi också för arkitekter, föreskrivare och entreprenadföretag i deras utmaning att hitta och göra materialval med miljögodkänd keramik.

Kan du berätta vad som är er största utmaning idag?

Ett problem för hela byggbranschen är att det finns många oseriösa aktörer med enbart lågt pris som konkurrensmedel. Genom att dessa aktörer kontinuerligt pressar ner priserna måste de givetvis ta ut detta på bekostnad av något annat, som till exempel på produktkvalitet och sämre leveranser. Det här är något som vi ständigt utsätts för. Nu ser vi en utveckling med allt högre ställda krav på miljödokumentation, krav på auktorisation och kommande skärpt miljölagstiftning med nya krav på miljödeklarationer av ytskikt. Det blir stora utmaningar för oss framöver, men det är utmaningar som bör gynna alla seriösa aktörer i branschen.