Riktlinjer för keramik

Riktlinjer för keramik

Tycke och smak är som bekant olika. Att objektivt bedöma vad som är ett vackert badrum är en omöjlig uppgift. Däremot finns det tydliga riktlinjer för vad som kännetecknar en fackmässigt gjord plattsättning, även om arbetet i sig kan ha utförts på olika sätt.

Golvbranschen, GBR, och Byggkeramikrådet, BKR, har under våren tagit fram gemensamma riktlinjer för färdigt utförande av keramik. Kraven på det färdiga plattsättningsarbetet blir nu tydligare för företag, konsumenter och besiktningsmän.

Det är helhetsintrycket av plattsättningen som står i fokus och inte den tekniska funktionen. Lösningarna som redovisas bygger på praxis och erfarenhetsåterföring från våtrumsbranschen. Riktlinjerna tar också hänsyn till att plattsättning är ett hantverk som ställer krav på rätt kompetens och rätt förutsättningar för att resultatet ska bli estetiskt tilltalande.

Riktlinjerna är tillämpliga på alla keramiska arbeten på golv och vägg i både torra och våta utrymmen, om inte annat avtalats. Utgångspunkter har främst varit GBRs Bedömningsgrunder för skönhetsfel och BKRs skrift Riktlinjer för färdigt arbete.

Här hittar du ”Riktlinjer för färdigt utförande av keramik”