Dragprovningsverktyg som fäster i de mindre dragklackarna och testar ytdraghållfastheten

Branschstandard för kontroll av underlagets egenskaper inför ytbeläggning

En viktig metod för att säkerställa god kvalitet vid golvläggning har just uppdaterats. Det är branschstandarden som mäter ytdraghållfasthet vid golvavjämning och vidhäftning till underlaget som har granskats och aktualiserats. Metoden ska användas i fält och är särskilt betydelsefull när till exempel kubbgolv eller ett massivt trägolv med breda plankor limmas på en avjämnad yta.

Den uppdaterade standarden redovisar hur man mäter ytdraghållfasthet på avjämning och vidhäftning till underlaget. Det är framför allt när man jobbar med ett material som rör sig beroende på fuktvariationer i luften, till exempel trä, som standarden är viktig att följa.

Kontrollen ska göras när avjämningen torkat för att säkerställa att den verkligen sitter fast i underlaget och att ytan på avjämningen sedan har rätt egenskaper för den aktuella golvbeläggningen.

Den nya branschstandarden har utvecklats i Golvavjämningsgruppen, GAGG, en arbetsgrupp inom Golvbranschen, GBR, och gäller för provning i fält.

GBR Branschstandard Bestämning av golvavjämnings ytdraghållfasthet och vidhäftning till underlag »