Henrik Pettersson är försäljningschef för Uzin Utz i Sverige som nyligen anslutit till Golvbranschen GBR.

Uzin Utz öppnar för branschsamarbete

- Vi är alldeles färska i Golvbranschen GBR, men har stora förhoppningar om att vi ska kunna bidra till branschutvecklingen på ett positivt sätt, säger Henrik Pettersson, försäljningschef för Uzin Utz i Sverige.

Uzin Utz, som nyligen anslutit till GLF, Golvleverantörernas förening inom Golvbranschen, är ett tyskt familjeföretag inom lim och produkter för undergolvbehandling. Det grundades redan 1911 och säljer nu sina produkter i 65 länder. Den svenska delen etablerades 2019.

Sverige ligger generellt långt framme på hållbarhetsområdet, något som är mycket viktigt för moderbolaget i Tyskland.

- Anslutningen till GLF kan också stödja företagets övergripande klimatarbete genom våra svenska, långsiktiga perspektiv på hållbarhet. Vi vet att Golvbranschen GBR har ett starkt engagemang och arbetar aktivt för att främja hållbarhet ur olika aspekter.

En annan fördel med att ansluta till branschorganisationen är att få insikt i trender och tendenser på marknaden samt att skapa nätverk och samarbeta med andra leverantörer i branschfrågor.

- Visst, vi är konkurrenter, men har också mycket gemensamt och kan dra nytta av varandras kunskaper och erfarenheter. Vi ser fram emot att engagera oss i någon av Golvbranschen GBRs arbetsgrupper inom våra starka områden lim och golvavjämning.

- Genom att delta i dessa grupper kan vi vara med och utforma gemensamma riktlinjer och rekommendationer som gynnar alla företag i branschen.

Henrik Pettersson ser Golvbranschen GBR som en förlängd arm som bevakar och initierar frågor som är av vikt för branschen. Som ansluten kommer Uzin Utz att kunna dra nytta av det breda kontaktnätet och fånga upp information om vad som är på gång i branschen.

- En stark branschorganisation som Golvbranschen GBR höjer kvaliteten överlag. Genom att fler företag ansluter sig blir branschen starkare och kan agera mer kraftfullt för att driva utvecklingen framåt.