Italiens vinnande bidrag i golvläggartävlingen i Euroskills, Yrkes-EM med 500 ungdomar som tävlar i 35 olika yrken

Yrkestävlingen Euroskills – en publiksuccé

Internationella yrkestävlingen Euroskills i Göteborg blev en publiksuccé med över 65 000 besökare. 500 ungdomar från hela Europa tävlade i 35 olika yrken, däribland golvläggning. Totalt ställde sju länder upp i golvläggartävlingen där Henrik Johansson var Sveriges representant.

Publiktrycket var stort vid golvläggartävlingen.

- Det är roligt att så många kom och hejade fram golvläggarna, säger Patrik Nordahl, Golvbranschen GBR, som var Workshop Manager Assistant under de tre tävlingsdagarna.

Vann gjorde Stefan Chiste’ från Italien. Fransmannen Maxime Couet tog hem andraplatsen och på tredje plats kom Fabian Streule från Schweiz.

De tävlande gjorde upp i tre olika delgrenar. Under första dagen lades ett massivt parkettgolv i ett fint mönster. Träslagen som användes var ek, valnöt och belinga. I slutet av den första dagen fick också de tävlande avjämna linoleummodulen – ett moment som också bedömdes.

Andra dagen var tävlingsgrenen linoleum. De tävlande fick innan de satte igång bestämma storlek och placering av två mönster som skulle placeras i modulen. Tredje dagens moment var ett textilgolv med Sverigetema. Dessutom skulle linoleummodulen färdigställas genom fogförslutning.

Svenskt deltagande i plattsättning
Även i plattsättning fanns en svensk tävlande, nämligen Oskar Johansson.Vann gjorde Tim Welberg från Tyskland, följd av Stefan Fuchs från Österrike och Wilhelm Scholten från Holland. En bild på Oskars bidrag finns bifogad.

Branschen stödjer ungdomarna
Golvbranschen, GBR, ser ett stort behov av att få ungdomar att utbilda sig till golvläggare för att kunna möta den efterfrågan på arbetskraft som finns. Att stödja yrkestävlingarna är ett sätt att synliggöra yrket och att visa ungdomarna att branschen stödjer dem.

Här kan du läsa mer om yrket och om hur man utbildar sig till golvläggare

Direktrapport från Euroskills fanns på Golvbranschens, GBR, Facebooksida Allt om Golv.