Auktorisation utvecklar golvföretag

Auktorisation utvecklar golvföretag

-I höstens revisioner ska vi fokusera på verksamhetsbeskrivningen hos de auktoriserade golvföretagen, säger revisor Ulf Ström. Tanken är att företagen på ett proffsigt och heltäckande sätt ska presentera sig för nya beställare.
Vårens granskning av Auktoriserat Golvföretag avslutades nyligen. Det har blivit totalt 58 revisioner över hela landet, från Piteå i norr till Ystad i söder. Revisionen är en kvalitetsstämpel som visar att golvföretaget möter uppställda krav på kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

-Varumärket Auktoriserat Golvföretag får inte bli stillastående. Vi vill att företagen ständigt strävar efter att göra ett ännu bättre jobb och planerar därför att sätta fokus på olika teman i revisionerna framöver. I höst kommer vi att titta extra noga på verksamhetsbeskrivningarna. Det handlar om att bli mer professionell mot beställaren genom att presentera en tydlig bild av företaget. Beskrivningen ska till exempel kunna bifogas offerter.

-Att bli auktoriserad innebär inte automatiskt att man förblir auktoriserad, poängterar Ulf Ström. Kunskap och kompetens är färskvaror som ständigt behöver utvecklas. Därför är det mycket glädjande att se hur några av golvföretagen på eget initiativ satsat på benchmarking - jämförelse och erfarenhetsutbyte med likartade företag - för att förbättra sig och vidareutvecklas.

De just nu 144 golvföretag som valt att bli auktoriserade får besök av oberoende revisor var 12 till 22 månad, beroende på poängen vid föregående revision. Revisorn går då igenom ett standardiserat protokoll som poängsätter företagets ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Även utförandekonceptet för säkra våtrum, GVK AB Svensk Våtrumskontroll, ingår i bedömningen.  Företag som inte kommer upp i maxpoäng ska inom fem veckor justera och sända in kompletterande handlingar till GBRs kansli. Det företag som inte gör detta kan bli av med rätten att kalla sig Auktoriserat Golvföretag. Revisionen är en kvalitetsstämpel som visar att företaget uppfyller de krav som Golvbranschen satt upp för Auktoriserat Golvföretag.

Golvbranschens auktorisation ”Auktoriserat Golvföretag” har fått stort genomslag. Nu utförs över 80% av alla golvinstallationer av auktoriserade företag. Auktoriserade företag har rätt kompetens genom obligatorisk utbildning och krav på dokumenterade kvalitets- och miljöplaner. Företagen granskas av oberoende revisor var 12-22 månad.

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se