Buller ett växande problem;  Akustikgolv kräver yrkesmän

Buller ett växande problem; Akustikgolv kräver yrkesmän

-Kunden köper inte bara en produkt utan en hel lösning, fastslår Pär Lindstedt, VD på Aprobo som framför allt jobbar med  ljuddämpande golvmetoder. Ett akustikgolv syns inte. Däremot är golvets egenskaper och montering avgörande – den perfekta ljudmiljön ger inga störande ljud ifrån sig! Ett ljuddämpande golv ska därför hanteras av yrkesmän från start till mål.

På bara 10 år har ljudmiljön i våra bostäder förändrats drastiskt. Buller från grannar stör allt fler. Till exempel har nästan alla en platt-TV idag och många köper till kraftfulla surroundhögtalare som står direkt på golvet. Akustikproblemen hos grannen under kommer som ett brev på posten….

-En klok golventreprenör vet att föreskrivaren gjort en exakt akustikberäkning. I den stund man byter ut ett föreskrivet material blir man också fullt ansvarig för resultatet. Ett auktoriserat golvföretag har yrkeskunnande och kompetens och tar ansvar för sin del av processen. Det innebär till exempel att slå larm om material byts ut. En misslyckad akustiklösning kan bli en mycket dyrbar historia.

Pär Lindstedt menar att det borde finnas en akustikbehörighet för golventreprenörer liknande våtrumsbehörigheten. Precis som i våtrum byggs produkten in och kunden upplever bara resultatet.

-Vi stöder auktorisationen och vill gärna vara med och utbilda branschen inom akustik.

Boverket har en standard för steg- och luftljud som förr enbart gällde bostäder men som nu också omfattar kommersiella fastigheter. Reglerna ska följas. Det finns exempel på projekt där akustikåtgärden ändrats eller tagits bort som fått till följd att allt fått göras om, berättar Pär.

Golvmaterialet och golvets montering spelar stor roll för buller. Det är angeläget att komma in på ett tidigt stadium, redan vid projekteringen av nya bostäder och fastigheter för att finna bästa standard till bästa pris. Akustik är en komplicerad vetenskap och branschens uppgift är att ge kunden en trygg och säker lösning.

Tipslista för att lyckas med akustikgolv hittar du här.

Mer information

Se www.golvbranschen.se eller kontakta Johan Aspelin, 070-326 05 03, johan@golvbranschen.se

Om akustikgolv, se www.aprobo.com eller kontakta Pär Lindstedt, p.lindstedt@aprobo.com, 0451-61197

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se