FabrikantAccept lanseras: Gemensam granskning och godkännande ska minska vattenskador

Nu lanseras FabrikantAccept, en databas hos VVS-fabrikanterna där redan godkända monteringsanvisningar som dessutom testats och fått godkända tätskikt mot VVS-produkt samlas. Bakom FabrikantAccept står branschorganisationerna* BKR, GBR, MVK, Säker Vatten och VVS-Fabrikanternas Råd.

Förutom att alla godkända kombinationer av tätskikt och VVS-produkter framöver ska finns i samma databas, testas även den gemensamma funktionen, det vill säga hur tätskikten ansluts till VVS-produkterna. Det har tidigare inte gjorts.

Den gemensamma databasen och testningen är ytterligare ett steg mot att samordna de olika branschreglerna och göra det så enkelt och tydligt som möjligt att bygga bort vattenskador.

I och med lanseringen av FabrikantAccept öppnar också möjligheten att ansöka om testning av produkter mot tätskikt.

Precis som tidigare kommer respektive organisationer att godkänna sina branschspecifika monteringsanvisningar. FabrikantAccept samlar endast monteringsanvisningar som testat den gemensamma funktionen där tätskikten ansluts till VVS-produkterna.

Här kan du läsa mer om branschkrav för anslutning av tätskikt mot VVS-produkt och om hur det går till att få den gemensamma funktionen testad och godkänd.

*Byggkeramikrådet (BKR), Golvbranschen (GBR), Måleribranschens våtrumskontroll (MVK), VVS-Fabrikanternas Råd och Säker Vatten.