Fackman limmar bäst

Fackman limmar bäst

(Bild från Casco Schönox, som också är en aktivt stödjande leverantör till Auktoriserat Golvföretag)

Bostik och Kiilto, två företag med golvlim i sitt sortiment, har båda valt att gå in som aktivt stödjande leverantör till kvalitetskonceptet Auktoriserat Golvföretag. - Det är flera variabler som måste stämma vid val av golvlim. Därför rekommenderar vi utbildade, kompetenta golventreprenörer. De känner till olika limmers egenskaper och kan göra rätt val utifrån golvmaterialets beskaffenhet, planerad belastning och underlagets egenskaper, säger Christer Carlström som är chef för teknisk service på Bostik.

-Förutom kvalitetsaspekten är det viktigt att ha ett gemensamt tänk i branschen, fortsätter Christer Carlström, och att golvaktörerna samarbetar. Vi jobbar till exempel intensivt med flera av de stora golvleverantörerna för att tillsammans ta fram limguider som hjälper både proffs och konsument att få bästa resultat.

Christer Jonsson, produktchef på Kiilto, är inne på samma spår.
-För oss är Auktoriserat Golvföretag ett sätt att hålla igång branschdialogen. Konceptet är också en bra kvalitetsmodell för golventreprenörerna. Det vilar ett stort ansvar på entreprenören att kunna bedöma materialets yta, fukthalt och styrka – ja att göra en helhetsbedömning av vad man har att jobba med. Ibland är förutsättningarna riktigt utmanande och då behövs stöd från både branschorganisation och leverantör.

Ett och samma lim kan vara bra eller dåligt beroende på förutsättningarna. En bred flora av limprodukter finns för att möta olika kombinationer av material.  Det krävs både hantverksskicklighet, aktuell utbildning och sunt förnuft när många variabler ska vägas samman. Hur starkt ska limmet vara? Blir limfogen för svag kan ytbeläggningen släppa. Vilken torktemperatur krävs? Fungerar det här limmet i en miljö som ständigt är lite lätt fuktig? En bra entreprenör hittar den produkt som både är kostnadseffektiv och ger ett bra resultat.

-Golvlimmerna utvecklas hela tiden, berättar Kiiltos Christer Jonsson.  Dels på vårt eget initiativ men också som en anpassning till marknaden. Nya golvmaterial kräver nya limkomponenter för att skapa en lyckad kombination. Sedan påverkas förstås hela branschen av ökade krav på hänsyn till miljö och inte minst arbetsmiljö.

-Ja, branschen går definitivt mot vattenbaserade limmer, avslutar Christer Carlström på Bostik.  Det är produkter som är mer hälsovänliga i alla led, både för dem som tillverkar limmet, gör golvinstallationerna och självklart också för slutprodukten, alltså inomhusmiljön där människor bor och arbetar.

På Golvbranschen.se finns branschens rekommendationer för lim samlade.