Golv 2012; Personliga golv är årets trend

Golv 2012; Personliga golv är årets trend

Vilka golvtrender kommer vi att få se framöver? Kerstin Lagerlöf på Tarkett är en av dem som har koll på läget och hon pekar ut det egna, personliga uttrycket som en stark trend just nu. Lekfullhet, kontraster, färgade golv och bohemisk retro är andra influenser i golvmodet.
-Vår uppgift är att väcka intresse kring golv och inspirera till att göra något annorlunda och gärna personligt, berättar Kerstin. Golvet är ju en stark inredningssignal som i hög grad bidrar till att sätta atmosfären i ett rum.

-Just nu blandas inredningstrenderna och allt är okej så länge det uttrycker personlighet. Till exempel ser man många vita och svarta golv som skapar ett eget, kontrastrikt uttryck.

Tarkett har ett designteam i Luxemburg som samlar både lokala och globala trender inom inredning, arkitektur, kultur och livsstil. Sedan kokar man ned intrycken till ett antal övergripande trender.
För 2012 ser Tarkett fyra designspår;
Urban Happiness: Tarkett Lamin'art Black&Hype

-Lekfull, glad trend där personligheten uttrycks i klara, starka kontrastfärger.  Exempel är laminatgolv med jeansstruktur samt kontrastrika mönster i svart- och vitrandigt.
-Jordnära, bohemiskt retroinspirerad design som för tankarna till tradition och multikultur.
-Stilren, ombonad minimalism med golvmaterial i mjuk pastellskala och ekologiska förtecken.
-Klassisk stil som matchar en traditionell inredning, präglad av det mysiga och rustika.

Att intresset för golv är stort visar för övrigt den internationella golvmässan Domotex i Hannover i januari. Både besökare och utställningsyta ökade med över tio procent trots en orolig världsekonomi.
-På mässan var det ett golv som särskilt inspirerade mig, avslutar Kerstin Lagerlöf. Schweiziska Bauwerk visade ett trägolv, infärgat i starka klara kulörer. Verkligen läckert, kanske framför allt i en offentlig miljö där golvet får bli ett viktigt designelement.

Mats Engström är försäljningschef på Tarkett Sverige, en av leverantörerna som stöder Auktoriserat Golvföretag, Golvbranschens auktorisation av golventreprenörer. Han slår gärna ett slag för auktorisationstanken oavsett vilken golvtrend som gäller för tillfället;
-Vi vet att när vi använder oss av ett auktoriserat golvföretag blir arbetet riktigt utfört. I förlängningen betyder det att vi slipper reklamationer, eftersom nästan alla reklamationer grundar sig i ett dåligt utfört hantverk. Vi kan tydligt se att felprocenten gått ned sedan vi började anlita enbart auktoriserade golventreprenörer. Det blir bra ekonomi för alla.

Golvbranschens auktorisation ”Auktoriserat Golvföretag” har fått stort genomslag. Nu utförs över 80% av alla golvinstallationer av auktoriserade företag. Auktoriserade företag har rätt kompetens genom obligatorisk utbildning och krav på dokumenterade kvalitets- och miljöplaner. Företagen granskas av oberoende revisor var 12-22 månad.

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se