Golvet i siffror 2012

Golvet i siffror 2012

Textilt golv i nyrenoverade Stadshuskällaren i Stockholm ger bra akustik under de gamla valven. Heltäckningsmattan Häggå från Kasthall.

Trots avmattning i byggsektorn är försäljningen av golv stabil. Bostadsbyggandet minskade med 23 procent förra året, medan golvmaterialen volymmässigt stannade kvar på samma nivå som året innan. De textila golven ökade starkt. Linoleumgolv höll en oförändrad position medan efterfrågan på trä och plast minskade något, med undantag av heterogena plastgolv som ökat svagt. Det visar Golvbranschens verksamhetsberättelse som redogör för antalet sålda kvadratmeter av halvhårda och mjuka golv i Sverige under 2012.

Gruppen textilgolv ligger på 12 procent av totalmarknaden för golv, en ökning med hela 25 procent jämfört med året innan.

-Textila golv är en bra akustiklösning, säger Robert Kos, exportchef på Kasthall, som en förklaring till framgången.
-De hårda golven kan ge en skarp ljudmiljö som upplevs som stressande. Textilgolven har därför blivit ett bra alternativ i skolor till exempel där de bidrar till behagliga ljudnivåer. Man ser också hur allergierna minskar eftersom kvaliteten i våra heltäckningsmattor, 100 procent ull, greppar tag i fritt flygande partiklar och därmed förbättrar luftkvaliteten. Textila golv är för övrigt en stor global trend. 90 procent av vår produktion går på export.

Ljudmiljön är troligen även svaret på försäljningsökningen för heterogena plastgolv inom gruppen plastgolv.

- En tänkbar förklaring kan säkert vara det ökande intresset för, och behovet av, akustikgolv, menar Hans-Olav Friberg, Sverigechef Tarkett. De heterogena plastgolven erbjuder ett brett utbud av bra akustiska lösningar för olika miljöer. Men det är lite för tidigt att säga vart den svaga uppgången för heterogena plastgolv tar vägen. Man behöver ett par tre år för att se om trenden håller i sig.

Totalt uppskattas golvmarknaden i Sverige ha omsatt 6,2 miljarder kronor förra året. Av dessa beräknas Golvbranschens medlemsföretag stå för den allra största delen, omkring 5 miljarder. Under 2012 såldes 20,7 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv, fördelat på trä 29%, plast 27%, textil 12%, linoleum 11% samt resterande 21% uppdelat på laminat, kork, kokos, sisal och gummigolv.

Syftet med Golvbranschens auktorisation, Auktoriserat Golvföretag, är att underlätta för byggherrar, byggföretag och andra beställare att på ett enkelt sätt säkerställa att golventreprenören har full kompetens och bedriver ett kontinuerligt kvalitets- och miljöledningsarbete enligt en dokumenterad kvalitetsplan, miljöplan och arbetsmiljöplan (KMA-plan).

Full kompetens ska leda till felfri entreprenad.

Auktoriserade golvföretag