Golvet i siffror 2015

Golvet i siffror 2015

Trä och plast var svenskarnas golvfavoriter förra året. Trägolven ökade sitt redan stora försprång och står nu för nästan 35 procent av golvmarknaden. Försäljningen av plastgolv, främst plattor och homogenmattor, ökade också. Totalt såldes 23,8 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv. Det innebär en rejäl försäljningsökning med 1,9 miljoner kvadratmeter jämfört med 2014.

Golvbranschens statistik över förra årets försäljning av golvmaterial visar att det varit ett mycket bra år för golvföretagen. Golvmarknaden i Sverige beräknas ha omsatt totalt 7,3 miljarder kronor förra året, varav medlemsföretagen i Golvbranschen GBR står för dryga 5,8 miljarder. Ett ökat bostadsbyggande och stora renoveringsbehov anges som huvudorsaker till den starka utvecklingen.

Trägolv ökar stort
Trä är den största materialgruppen med en försäljningsökning på hela 19 procent. Det är lamellparketten och de massiva trägolven som leder uppgången. Marknadsandelen för trägolv är närmare 35 procent.

Plast är populärt
Försäljningen av plastgolv, framför allt plattor, homogenmattor och våtrumsmattor, ökade under förra året. Totalt står plasten för 26 procent av golvmarknaden och är därmed den näst största materialgruppen.

Textilgolven ökar
Tendensen från tidigare år håller i sig vad gäller de textila golven. 2,8 miljoner kvadratmeter textilgolv såldes under 2015, jämfört med 2,6 miljoner året innan. Det är främst försäljningen av tuftade/nålfiltsplattor som ökar. Marknadsandelen för textilgolv är 12 procent.

Försäljningsläget för linoleum, laminat och övriga golv såsom kork, kokos, sisal och gummigolv är i stort sett oförändrat jämfört med förra året.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 280 golventreprenörer och 41 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.