Diagrammet visar hur försäljningen av olika golvmaterial förändrats över tid sedan 1955

Golvet i siffror 2017

Textila golv är den materialgrupp som ökat mest, visar Golvbranschens statistik över förra årets försäljning av halvhårda och mjuka golv. Med en försäljningsvolym på 3,5 miljoner kvadratmeter står nu textil för 14 procent av golvmarknaden. Trä behåller dock tätpositionen med en andel på 36 procent. Totalt såldes 25,5 miljoner kvadratmeter golv i Sverige under 2017, en oförändrad volym jämfört med föregående år.

- Jag är inte förvånad över de textila golvens framgångar. Inomhusmiljön blir mjukare, tystare och trevligare helt enkelt, säger Isak Mankert, försäljningschef hos Ehrenborg & Co. Det är ett hett golvmaterial bland arkitekter, särskilt i kontorslandskap och offentliga miljöer där man vill få ned ljudnivån.

Hållbarhet är ett annat argument för textilgolv. Ehrenborgs största leverantör av textilplattor, Interface, siktar mot att vara helt klimatneutrala redan år 2020.

- Plattorna tillverkas till stor del av återvunnet material och kan lösläggas utan lim med TacTiles, vilket innebär att materialet kan återvinnas om och om igen, säger Isak Mankert.

Plast oförändrat

Plastgolven, det näst största golvmaterialet efter trä med en marknadsandel på 25 procent, låg kvar på en oförändrad nivå jämfört med 2016 medan försäljningen av linoleum och laminatgolv minskat något. För produktgruppen övriga golv – kork, kokos, sisal och gummigolv – var försäljningsvolymen oförändrad.

Totalt beräknas golvmarknaden i Sverige ha omsatt 8,3 miljarder kronor förra året. Företag anslutna till Golvbranschen, GBR, står enligt preliminära siffror för 6,7 miljarder, dryga 80 procent, av omsättningen.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.