Hampus Andersson, Sveriges tävlande i golvläggning i Yrkes-EM i Budapest

Golvläggare siktar mot EM-guld

Hampus Andersson, som tävlar i golvläggning för Sverige i Yrkes-EM i Budapest nästa vecka, visste knappt att golvläggaryrket fanns. -Men så fick jag testa att lägga golv på husbyggnadsfirman där jag jobbade efter gymnasiet. Sedan var jag fast. Jag älskar verkligen att lägga golv och önskar att fler unga får upp ögonen för det här fantastiska jobbet!

Att inspirera andra är en viktig beståndsdel när Hampus Andersson åker till Budapest för att försvara de svenska färgerna bland 500 tävlande i olika yrken från 28 länder. Yrkes-EM genomförs 26-28 september och uppmärksammar yrkesutbildningar och yrkesskicklighet bland unga.

-I golvläggningstävlingen tror jag det blir riktigt tajt poängmässigt. Det kommer att vara de små, små detaljerna som avgör, säger 24-åringen som förbereder sig minutiöst genom att gång på gång träningslägga och klocka de olika tävlingsmomenten. Han har också haft koll på sömn och mat de senaste veckorna för att vara i maximal form när det gäller.

-Mycket jobb, men för mig är det värt varenda minut, säger Hampus Andersson som till vardags jobbar som golvläggare på ENE Golv i Stockholm.

Sex olika moment, fördelade på totalt 18 timmar under de tre dagarna, ingår i golvläggarnas tävlingsuppdrag. Förutsättningarna kan komma att ändras med upp till 30 procent under själva tävlingsdagarna om domarna så bestämmer.

• Flytspackling
  • Trämodul med tre kulörer som ska bilda mönster i parkettgolv
  • Linoleum som ska läggas i mönster med infällning
  • Textilgolv som ska bilda Ungerns statsvapen
  • Svetsuppgift i linoleumgolv
  • Måttsätta och fälla in en okänd detalj i linoleummodulen

Jesper Lindstrand, lärare på Stockholms byggtekniska gymnasium, finns med i Budapest som Hampus Anderssons coach. Han har dessutom ett uppdrag som expert och domare i tävlingen.

-Yrkestävlingarna är ett kul sätt att visa upp golvläggning för ungdomar. Det är få yrken som ger så mycket. De som tävlar, på olika nivåer, är bra ambassadörer för yrket och inspirerar till att få fram framtida golvläggare av toppkvalitet, säger Jesper Lindstrand.

Läs mer om Yrkes-EM i Budapest på WorldSkills Sweden
Hur blir man golvläggare? Golvbranschen vet!

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.