Golvtrender 2014

Golvtrender 2014

Matta producerad av kasserade, återvunna fisknät. Net Effect från Interface.
Fler golvtrendsbilder ser du längst ned eller i bifogad pdf.

En djupdykning i trend- och designvärlden såhär års ger tydliga svar. Slit- och slängepoken är definitivt över och hållbarhet, kvalitet och återbruk kommer tillbaka. En stark ”gör det själv”-trend pekar mot hantverk, personlighet, ärvda prylar och loppisfynd. Beständighet är det genomgående temat och vi söker en sinnlighet som handlar om harmoniska, organiska former och material som talar till känslan. Bland golvleverantörerna märks tidens tecken tydligt. Genuina, rustika trägolv, böljande former och mattor gjorda av återvunnet fisknät är några av deras klockrena svar på 2014 års tendenser.

Hållbart, genuint, rustikt… Ek Sture från Kährs är en handskrapad, djupt borstad ekplanka med personlig karaktär där bevarade kvistar och sprickor ger en tydlig patina. Golvet är framtaget som hyllning till en av företagets grundare och 30 års garanti visar på en produkt med hög kvalitet.

Trenden sinnliga material och organiska former illustreras av Tisca Catalan 614 från Falck Design. Den wiltonvävda mattan är producerad i 100 procent ren ull från Nya Zeeland och finns även som heltäckningsmatta.

Smart återvinning – kasserade fisknät blir oceanblå matta! Net Effect från Interface är hållbarhet från början till slut. Kasserade, uttjänta nylonnät samlas in i lokala fiskarsamhällen och återvinns till garn som blir nya, vackra mattor av hög kvalitet.

Kährs, Falck Design och Interface stöder, tillsammans med 23 andra leverantörsföretag, konceptet Auktoriserat Golvföretag.