Dubbeltrendigt golv. Flera nyanser av brunt i diagonalt mönsterlagd parkett från Almedals.

Golvtrender 2017

Nu lämnar vi den svala minimalistiska trenden och frossar i färg och struktur. Grönt är stort, liksom brunt i alla tänkbara nyanser och kombinationer. Rosa, gärna i matta smutsiga toner, lyfts också fram. Mjuka textilmattor skapar en känsla av ombonad trygghet, likväl som av en lyxig livsstil. Grafiska mönster tillför både färg och rörelse i rummet.

Naturmaterial och gediget hantverk är fortsatt i fokus. Intresset för trägolv med en rustik, personlig karaktär håller i sig. En trend i trenden är nya sätt att mönsterlägga massiva trägolv. Det kan handla om att blanda plankor av olika bredd, att lägga träriktningar mot varandra för att få ytterligare struktur eller att lägga brädor diagonalt i rummet. En trend som förstås kräver stor skicklighet av golvläggaren!

Inspiration kommer som alltid från många håll. Ibland spretar trendspanarnas visioner hej vilt och det visar hur personligt det är, detta med tycke och smak. Men hållbarhet och återbruk är ord som återkommer inför 2017. Många väljer att inte konsumera över huvud taget. För den som köper nytt blir det viktigt att veta mer om ursprung och tillverkning, som också inkluderar social hållbarhet.

Här är golvtillverkarnas svar på några av årets trender.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 286 golventreprenörer och 42 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.