Handbok Byggkeramik nu på nätet

Handbok Byggkeramik nu på nätet

Nu lanseras nätversionen av Handbok Byggkeramik. Ett omfattande material på närmare 500 sidor om kakel och klinker i både torra och våta utrymmen blir därmed enkelt sökbart i dator, surfplatta och smartphone.
-Vi har strävat efter att handboken ska vara enkel och funktionell att använda, säger Sara Salomonsson, projektledare hos Golvbranschen GBR. Det är lätt att hitta i materialet och vi använder många förklarande bilder. Handboken har bra sökfunktioner och är indelad i kategorier som naturligt följer arbetsprocessen.

Handbok Byggkeramik riktar sig till våtrumsentreprenörer, främst montörer och arbetsledare, men flera andra yrkesgrupper som besiktningsmän, projektörer, arkitekter och försäkringsbolag kommer att ha stor nytta av materialet.

Handboken består av elva kategorier som är strukturerade så att arbetsprocessen följs från planering och aktuell lagstiftning över utförande till besiktning, skötsel och underhåll.

Ur innehållet;

• tekniska råd om hur enstaka keramiska plattor kan delrepareras
  • pedagogiska beskrivningar som visar hur tätskikt ansluts mot golvbrunn
  • svar på tekniska frågor kring våtrumsbygge där ytskiktet är keramiska plattor och tätskiktet består av plastmatta, tätskiktsfolier eller vätskebaserade system
  • toleranskrav för färdigt montage
  • historik kring lagar och regler
  • ordlista med 200 branschtekniska termer

-Den första versionen gavs ut redan 2004 men då i form av en pärm, berättar Sara Salomonsson, och den där pärmen lyckades alltid hamna i arbetsledarens bokhylla. Nu blir Handbok Byggkeramik tillgänglig just där arbetet utförs - i dator, mobil eller surfplatta. Dessutom kan vi snabbt och enkelt uppdatera informationen.

Arbetet med handboken har gått genom GABY, Golvbranschens arbetsgrupp för byggkeramik, där både leverantörer och entreprenörer ingår. Abonnemanget är gratis för medlemmar i GBR. Övriga kan prenumerera på Handbok Byggkeramik via GBRs webbshop och får då tillgång till fem användarkonton samt löpande uppdateringar.