Kretsloppsmärkning ger full kontroll

Kretsloppsmärkning ger full kontroll

Alla Auktoriserade Golvföretag kan utföra en kretsloppsmärkning. Märkningen ger tre stora fördelar:

• Full kontroll på innehållet i golvkonstruktionen
  • Klart besked om hur golvet ska skötas
  • Hur materialet ska hanteras vid utrivning

På så vis får byggherren en komplett dokumentation som uppfyller kraven i Plan- och bygglagen. Med rätt städning och rätt återvinning sparar man också både pengar och miljö. Per Andersson på Ljungby Golv berättar om kretsloppsmärkning i praktiken.

- Kretsloppsmärkningen är en bra grej när man ser helheten. Tyvärr vill beställarna sällan betala extra för något som de inte ser den direkta nyttan av och därför är det avgörande att sprida mer kunskap om alla fördelar som märkningen faktiskt innebär.

-Just nu utvecklar vi ett pilotprojekt inom ramarna för kretsloppsmärkningen. Vi lägger upp objektet och dokumenterar allt som använts i installationen – spackel, lim, fog, matta, kakel, ja precis allt, - och petar in det i systemet. Vi kallar det ”pilot”, för vi lägger in alla produkter som om de fanns i ett enda rum, i stället för att dela upp dem i vart och ett av de kanske 100 som det kan röra sig om i ett stort jobb. Dessutom fäster vi inga fysiska brickor med märkkoder på golvet utan använder enbart den digitala sammanställningen.

-Man drar ändå nytta av alla fördelar med kretsloppsmärkningen. För beställaren gör det en enorm skillnad. Hen får en snygg och prydlig pdf-fil med dokumentation av alla ingående material, i stället för en hel bibba med papper att hålla ordning på. Tillsammans med filen kommer en manual med leverantörens specifika skötselråd för de olika ytskikten. Vi som företag vinner tid när allt detta och dessutom byggvarudeklarationen finns på ett och samma ställe. Jag kan också påvisa att vi gjort en viss åtgärd eller använt en speciell produkt. Det är en säkerhet inför framtiden om det skulle dyka upp miljö- eller garantifrågor.

Per Andersson menar att det finns mycket att tjäna även på kretsloppsmärkning av befintliga installationer. Ett golv kan fördärvas helt och hållet genom fel skötsel. När offentliga lokaler som skolor och sjukhus byter städbolag försvinner ofta kunskapen med den gamla personalen. Genom att märka upp och dokumentera vad som finns och hur golven ska städas och underhållas skulle man kunna spara stora pengar.

-Vi på Ljungby Golv har länge varit ett Auktoriserat Golvföretag enligt branschens kvalitets-, miljölednings- och arbetsmiljökriterier. Nu tar vi nästa steg och provar kretsloppsmärkning. På en liten ort som vår måste man hänga med för att inte bli omkörd, avslutar Per Andersson.

www.kretsloppsmarkning.se