Ny app ger bättre golvkontroll

Ny app ger bättre golvkontroll

En ny app dokumenterar golvinstallationen steg för steg och blir därför ett kvitto på kvalitet för både golvföretag och beställare. Idén är att det ska vara enklare, smidigare och tryggare för båda parter till exempel om en tvist skulle uppstå. Dokumentationen visar svart på vitt om något gått snett.

Det nya digitala verktyg som Golvbranschen tagit fram, GBR GolvKontroll, innebär att golvläggaren smidigt och enkelt gör sina för- och egenkontroller direkt i mobilen.

- Förkontroll betyder att förutsättningarna för det egna arbetet kontrolleras. Förarbetet ska hålla sig inom givna toleranser och avtal. Först då kan golvföretaget garantera golvets livslängd. Finns avvikelser som innebär merarbete eller eventuellt kan påverka golvkvaliteten är det viktigt att beställaren känner till detta. Det kan handla om ostädade utrymmen eller felaktiga toleranser avseende till exempel buktighet. Allt sådant dokumenteras i appen, gärna med foton, och kommuniceras till beställaren, säger Patrik Nordahl, teknisk projektledare på Golvbranschen.

Egenkontrollen i sin tur anger vilket material man använt och hur jobbet utförts. Alla uppgifter sparas automatiskt och den samlade dokumentationen kan också enkelt skickas till beställaren.

Dennie Österberg är projektledare på Metodgolv i Stockholm med 70 montörer och golvläggare. Han jämför med GVK-appen som är Golvkontrollens motsvarighet på våtrumssidan och som lanserades 2014.

-Den klart största fördelen är förkontrollen / avvikelserapporteringen, säger han. Vi kan bifoga bildbevis på det som inte är okej enligt avtalet om vad som ska vara fixat när vi kommer. Förut har vi inte haft en chans att bevisa brister i förarbetet. Med appen har vi koll och uppfattas som seriösa och kunniga.

- Golvbranschen vill hålla jämna steg med den digitala utvecklingen. Därför går vi mot individuell företagsanpassning, precis som många andra tjänster på nätet just nu, säger Patrik Nordahl. Appen GBR GolvKontroll ger en bra överblick över den egna verksamheten. Dokumentationen samlas på företagets sida hos Golvbranschen. Det blir möjligt för det enskilda företaget att se mönster. Är vissa problem och hinder återkommande? Då kan golvföretaget enklare ta tag i det.