På väg mot ljusare golvkonjunkturer

På väg mot ljusare golvkonjunkturer

-Nybyggnad och renovering av små- och flerbostadshus, och då inte minst den fortsatta upprustningen av miljonprogrammet, kommer att påverka golvmarknaden positivt under 2015, förutspår Jens Linderoth som är analytiker på Industrifakta. Totalt räknar vi med att ny- och ombyggnad, tillsammans med renovering, ger en svag men stabil uppgång på golvmarknaden med omkring 3 procent per år under en treårsperiod.

-En halv miljon lägenheter i miljonprogrammet från 60- och 70-talet har omfattande renoveringsbehov, och det gäller både golv och våtrum. Även många skolor och vårdcentraler byggdes under den här perioden. Sedan ska man inte underskatta renoveringsbehovet för alla de småhus som uppfördes då. En ny generation flyttar in och vill ha moderna, fräscha golv, säger Linderoth.

Mats Sten, säljchef Region Syd hos Forbo, håller med om att det är ROT-jobben i samtliga sektorer som håller uppe efterfrågan på golv;
–Med tanke på dagsläget i politiken drar man inte gärna igång stora investeringar, men bostadsbeståndet måste ju ändå underhållas. Medvetna bostadsbolag, likväl som privatpersoner, tittar också på golvets totala livscykel. Man analyserar helheten från råvara över tillverkning och skötsel ända till återvinning av golvmaterialet, för bästa möjliga resultat på lång sikt.

Industrifaktas konjunkturprognos utgår från konkreta investeringar. -Så fort spaden sätts i jorden för ett nytt bygge kan vi ge en relativt säker prognos för golvmarknaden. Sedan ligger golvjobben sex till tolv månader framåt i tiden, berättar Linderoth.

Den bedömning man gör av konjunkturen i bygg- och fastighetssektorn grundar sig på olika faktorer;
-Ekonomi förstås, sådant som ränta, BNP-tillväxt och utveckling i omvärlden. Men också befolkningstillväxt, sysselsättning, lokalutnyttjande, politik och inte minst psykologiska faktorer är ingredienser som vägs in i prognosen. Vad du förväntar dig, vad du läser i tidningen om, vad du pratar med dina vänner om – allt sådant påverkar hur villiga vi är att tro på framtiden, att investera och få hjulen att snurra, avslutar Jens Linderoth.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 300 golventreprenörer och 41 golvleverantörer. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.