För entreprenören som utförde återvinningscentralen i Vara blev kretsloppsmärkning av golvkonstruktionen en positiv överraskning.

Populär kretsloppsmärkning

- Vi behöver marknadsföra detta enkla, smidiga system mycket bättre. Det ligger verkligen rätt i tiden att ha koll på vad som finns i en golvkonstruktion och hur materialen ska tas tillvara vid utrivning för att sedan kunna återvinnas eller återbrukas.

Det säger Roine Ekman, arbetsledare hos Jubels Golv i Lidköping, som mer eller mindre av en slump nu erbjuder sina kunder möjligheten att kretsloppsmärka golvkonstruktioner.

- Jag gjorde en dummy i samband med den återkommande revision som är obligatorisk för alla auktoriserade golvföretag och insåg då hur enkelt vi kan erbjuda en produkt som kunden har verklig nytta av. Så jag frågade våra byggare om de var intresserade, och på den vägen är det!

Kretsloppsmärkning innebär att göra en förteckning över de produkter som finns inbyggda i golvkonstruktionen. Här finns även utförlig information om hur golvet ska skötas på bästa sätt samt hur det ska tas tillvara vid utrivning. Med kretsloppsmärkning är det enkelt att identifiera vilka ämnen som ingår i en golvkonstruktion, när som helst under golvets hela livslängd.

- För branschen som helhet är kretsloppsmärkning ett bra sätt att visa att vi på allvar tar ansvar för hållbarhet. Dessutom kan vi tjäna en extra slant på det. Jag kan bara se fördelar med kretsloppsmärkningen!

Han tycker inte det är speciellt krångligt att kretsloppsmärka. I verktyget Golv- & Våtrumskontroll finns en färdig mall för kretsloppsmärkning. Roine Ekman har som rutin att lägga in produkterna nerifrån och upp, och han börjar med primern för att inte missa något. Han letar upp aktuell produkt i databasen och klickar i rutan. Produkten hamnar då automatiskt på rätt plats i dokumentet.

- Många av leverantörerna som vi jobbar med, till exempel Konradssons, Weber och Tarkett, är verkligen proffsiga och duktiga på att lägga in sina produkter i systemet.

- Det är så klart mer pyssel om jag måste leta upp produkten på leverantörens hemsida, men det tar inte all världens tid. Sedan har jag det i datorn till nästa gång.

- Det blir också större tryck på leverantörerna att deras produkter ska finnas med i systemet om det är fler som efterfrågar det.

Inte minst för kommande generationer är kretsloppsmärkning viktigt. De produkter och material som golvbranschen arbetar med idag kanske har särskilda hanteringsrekommendationer om 10 eller 40 år då golvet ska rivas ut.

För kunden är det effektivt och smidigt att få all dokumentation i en och samma fil och inte som tidigare, uppsplittrat på många olika dokument som sedan ska sammanställas.

För entreprenören som utförde kommunens återvinningscentral i Vara var det en positiv överraskning att så enkelt och smidigt få all dokumentation samlad.

- Vi kände inte till kretsloppsmärkningen innan Jubels Golv informerade om systemet och erbjöd oss den möjligheten, säger Krister Persson, projektledare på Vara Entreprenad.

- Nu kommer vi definitivt att efterfråga kretsloppsmärkning i våra projekt framöver. Alla uppgifter vi behöver lämna vidare till beställaren kom som ett färdigt paket, klart att lägga in i drift- och skötselpärmen.

- Det sparar massor av tid för oss att slippa hantera och sammanställa uppgifter om material, produkter och skötselråd. Här får beställaren allt på en gång. Mycket smidigt för alla parter!

Jubels Golv har även kretsloppsmärkt golvkonstruktionen vid ett bostadsbygge med tolv lägenheter i sex parhus i Lidköping. Också här var entreprenören mycket positiv;

- Ibland känns det som om vi i byggbranschen bara står och stampar på samma fläck, säger Torleif Algotsson, arbetsledare hos Tommy Byggare. Vi måste komma framåt i miljö- och hållbarhetsfrågor och lära oss ta hand om det vi har.

- Kretsloppsmärkning är ett mycket bra initiativ som vi gärna använder i fler projekt. Det förenklar för oss och underlättar för kunden när allt finns på samma ställe. Det är också viktigt att visa de unga att vi behöver ta miljöansvar inför framtiden.

Här kan du läsa mer om kretsloppsmärkning och vad det innebär https://www.golvbranschen.se/miljo-hallbarhet/kretsloppsmarkning/