Raka vägen till hållbar upphandling

Raka vägen till hållbar upphandling

-Ofta blir beställarna förvånade över hur många moment som ingår i Auktoriserat Golvföretag, säger Ulf Ström, och över hur mycket praktisk nytta man har av den som ett verktyg vid upphandling av golventreprenad. Den som skriver Auktoriserat Golvföretag eller likvärdigt i upphandlingsunderlaget får på ett enkelt sätt en heltäckande kravspecifikation på arbetets kvalitet, arbetsledning, dokumentation och miljöansvar.

Ulf Ström besöker privata och offentliga beställare över hela landet för att på uppdrag av Golvbranschen informera om Auktoriserat Golvföretag. Ungefär 70 besök har det blivit hittills. Vid besöken är det själva auktorisationssystemet som presenteras och inte de enskilda golvföretagen.

-De allra flesta är mycket positiva. Det som uppskattas mest är att de auktoriserade golvföretagen faktiskt granskas regelbundet och måste uppnå vissa poäng för att bli godkända vid revisionen. Det är tryggt att veta eftersom kompetens, kvalitet samt arbets- och miljöledningssystem är färskvaror.

-Auktorisationen underlättar dessutom upphandlarens eget arbete. Genom att ange Auktoriserat Golvföretag eller likvärdigt som krav får man automatiskt in hållbarhetskrav och miljöansvar i upphandlingen, avslutar Ulf Ström. För alla företag med uttalade miljö- och kvalitetsprogram är det en ren vinst att värdekedjan håller ihop hela vägen från övergripande policy till färdigt golv.

Fem fördelar med att anlita Auktoriserat Golvföretag

·  Bättre ekonomi - en felfri entreprenad leder till lägre livscykelkostnad

·  Bättre för miljön – företagen bedriver aktivt miljöarbete

·  Enklare för beställaren – skriv in krav på auktorisation i upphandlingsunderlaget

·  Trygghet för beställaren – årlig revision

·  Högre kompetens – utbildade golventreprenörer med dokumenterad kompetens

Mer om hållbar upphandling

Miljöstyrningsrådet har i uppdrag av regeringen att hjälpa organisationer i offentlig och privat sektor att ställa bra miljökrav vid upphandling. Tanken är att hållbar utveckling inte kan lösas enbart genom lagstiftning utan behöver kompletteras med marknadsdrivna insatser. Rådet undviker att använda färdiga branschmärkningar utan plockar i stället ut kriterier som är miljörelaterade.

Miljöstyrningsrådet finns tips, kurser och kriterier för hållbar upphandling.

Golvbranschens auktorisation ”Auktoriserat Golvföretag” har fått stort genomslag. Idag finns 80 procent av golvläggarkapaciteten inom auktoriserade företag. Auktoriserade företag har rätt kompetens genom obligatorisk utbildning och krav på dokumenterade kvalitets- och miljöplaner. Företagen granskas av oberoende revisor var 12-22 månad.

Auktoriserade golvföretag