Utsläppen i Golvbranschen beräknade – 220 miljoner kg koldioxid

Utsläppen i Golvbranschen beräknade – 220 miljoner kg koldioxid

Det första steget i Golvbranschens klimatfärdplan – att beräkna utsläppen – är nu klart. Totalt släpper branschen ut 220 miljoner kg CO2-ekvivalenter. Den största delen från material och tillverkning.

Vid årsstämman 2020 beslutade Golvbranschen att ansluta sig till Fossilfritt Sveriges mål om netto-nollutsläpp år 2045. Det första steget i denna klimatfärdplan är att ta reda på hur mycket branschen släpper ut idag.

Tillsammans med experter från IVL Svenska Miljöinstitutet har Golvbranschen arbetat fram en vetenskapligt förankrad beräkningsmetod. Enligt rapporten som nu redovisats släpper Golvbranschen totalt ut 220 miljoner kg CO2-ekvivalenter per år. Av dessa utsläpp är merparten från materialen.

- Att vi fått en utförlig redovisning av utsläppskällorna i branschen kommer vara till stor nytta för vårt fortsatta arbete. Resultaten visar att hela 95 % av branschens utsläpp kan kopplas till materialen, där framför allt utsläpp från råvaror, transporter och avfallshantering står för större delen. Det betyder att de insatser vi ska göra för att få ner utsläppen i första hand bör inriktas där. Återvinning och återbruk är sådant som får stor effekt i klimatarbetet, säger Jenny Adnerfall, hållbarhetsexpert och projektansvarig på Golvbranschen GBR.

Rapporten har beräknat utsläppen för de olika faserna av ett golvs livscykel, från tillverkning och installation till underhåll och rivning.

- Det går naturligtvis inte att mäta allt i minsta detalj. Men genom att vi nu har siffror som vi kan utgå ifrån kan vi följa upp och redovisa hur arbetet mot netto-noll rör sig framåt. Rapporten är ett viktigt steg i arbetet och även om Golvbranschen inte är bland de största CO2-utsläpparna ska vi självklart göra vår del, säger Jenny Adnerfall.

Fakta - utsläpp (2021)

• Beräkningen har gjorts för olika faser – Tillverkning, Installation, Underhåll, Demontering och Återvinning
    • Totalt beräknas Golvbranschen släppa ut 220 miljoner kg CO2-ekvivalenter
    • 95 % av utsläppen kommer från materialen – 5 % från installationerna

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.