Vässar golvbranschens verktyg

Vässar golvbranschens verktyg

Svetskylen, tillsammans med svetscontrollern, är nyutvecklade verktyg för tät, effektiv svetsning av plastmatta i våtrum.

- Under de senaste 10 åren har vi haft flera intressanta projekt där folk i golvbranschen kommit på bra lösningar, alternativt stött på problem, och hört av sig till oss. Sedan har vi tillsammans utvecklat verktyg som effektiviserar jobbet och därmed ökar precisionen på golvinstallationerna, säger Lars Lindgren, produktansvarig på Duri.

Duri är en av totalt 26 leverantörer av golvmaterial och tillbehör som valt att bli aktivt stödjande leverantörer till kvalitetskonceptet Auktoriserat Golvföretag. Genom att producera främst golvlister och handverktyg som ständigt anpassas och utvecklas för branschens olika behov bidrar företaget till att höja kvaliteten på golvinstallationerna.

Ett färskt exempel är svetskylen, som Duri utvecklat och patentsökt tillsammans med innovatören Robert Edlund från Björkstadens Golv i Umeå. Svetskylen, tillsammans med svetscontrollern, är ergonomiskt utformad och ger effektiva, hållbara installationer genom tätare svetsfogar vid uppvik och snedskärning på plastmatta i våtrum. Dessutom blir svetsskarvarna mycket snyggare.

-Svetskylen är förstås en av de produkter jag är särskilt stolt över. Men jag vill också lyfta fram vårt stora sortiment av golvlister som är utvecklat för att täcka alla tänkbara behov. Det är stor skillnad på vad som krävs i exempelvis entrén till en stor butik jämfört med golvlisterna du har hemma i bostaden.

- Vi hänvisar alltid våra kunder till att anlita ett Auktoriserat Golvföretag när det gäller golvinstallationer. Då vet vi att våra produkter används på rätt sätt eftersom golventreprenören har rätt utbildning och kompetens. Golvinstallationen håller därmed hög kvalitet genom hela kedjan och Duri är med och bidrar till att höja standarden på svenska hus generellt, avslutar Lars Lindgren.

Fakta Duri

Holländaren Arthur Du Rietz startade i början av 1900-talet det företag som idag är Duri. Företaget med 32 anställda har huvudkontor i Mölndal och ägs av Priveq, ett Stockholmsbaserat private equity företag. Huvudkundgrupperna är golvproffs, föreskrivare samt återförsäljare inom gör-det-själv-sektorn.

Fakta Auktoriserat Golvföretag

Golvbranschens auktorisation Auktoriserat Golvföretag har fått stort genomslag. Idag finns 80 procent av golvläggarkapaciteten inom auktoriserade företag. Auktoriserade företag har rätt kompetens genom obligatorisk utbildning och krav på dokumenterade kvalitets- och miljöplaner. Företagen granskas av oberoende revisor var 12-22 månad.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 280 golventreprenörer och 42 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.