Fotokalender blir en högst personlig julkklapp

De nya möjligheterna som skapats i och med digitalkamernas etablering är många. Den produkt som fått kanske störst fotfäste är den personliga fotokalendern. På GDEB Photobooks i Stockholm servar man både barnfamiljer, föreningar, hobbyentusiaster och företag med professionellt tryckta väggkalendrar från ett exemplar och uppåt.

- Nu när julen står inför dörren är trycket bokstavligen jättestort, säger Tomas Wihlborg, affärsområdesansvarig på GDEB Photobooks.

- Den senaste digitala trycktekniken gör att vi kan producera kalendrar i helt unika exemplar med en kvalitet som tidigare var förbehållen tryck i stora produktionsserier, säger Tomas Wihlborg.

Inför julen 2008 har bolaget i november lanserat en väggkalender där kunden lägger in egna bilder och även kan skriva in textrader om så önskas. Kalenderna har en till två foton per månad samt foton på omslaget för att öka personligheten i kalendern.

Parallellt med fotokalendrar drar bolagets personliga fotoböcker mycket trafik just runt jul och nyår. Enligt färsk statistik från företaget är fotoböcker dock inte lika säsongsberoende som kalendrarna - utan ger uppskattning och nytta året om vid till exempel bröllop, resor, födelsedagar och som generellt berättarverktyg.

GDEB Photobooks förväntar sig att julenhandeln för dessa produkter på webben förväntas generera de största säsongsvolymerna hittills för branschen.

• Bio, film, foto

• fotobok