Geberit driver hållbar förändring i sanitetsbranschen

Geberit driver hållbar förändring i sanitetsbranschen

Geberit Group har publicerat sin hållbarhetsrapport för 2022 som visar betydande framsteg när det gäller att minska sin miljöpåverkan och CO2-utsläpp. Under ett år har Geberits miljöpåverkan minskat med 17,1% och koncernen har för avsikt att behålla sin ledande position inom sanitetsindustrins gröna omställning.

Genom åren har Geberit lanserat flertalet innovativa produkter som haft en betydelsefull inverkan på miljön. Vid designprocesserna har företaget tillämpat ekodesignmetoden för att säkerställa att produkterna överensstämmer med principerna för hållbarhet under hela livscykeln. De är noggrant utvärderade och förbättrade vad gäller vattenförbrukning, både när det kommer till produktionen och användningen. Tack vare produkter som Geberits dubbelspolning och stop-and-go-cisterner har vattenförbrukningen för toalettspolning minskat med cirka 80 % sedan 1952, vilket motsvarar en literförbrukning per person och dag från 70 liter till 14 liter.

- Som en betydande aktör inom badrumskeramik och sanitetsteknik med nästan 150 års erfarenhet, bär vi ansvaret att förnya och introducera nya lösningar på marknaden som prioriterar kvalitet, tillförlitlighet och miljöansvar. Även om 2022 innebar utmaningar för många företag, engagerade vi oss fortsatt i vår hållbarhetsstrategi och överträffade våra mål. Det inspirerar oss att sikta mot ännu större prestationer i framtiden, säger Ronnie Persson, VD Geberit AB.

Rapportens nyckelsiffror visar att Geberit-koncernens miljöpåverkan minskade med 17,1 % under 2022. Sedan integrationen av den energiintensiva keramiska produktionen 2015, har eko-effektiviteten förbättras med 56,8%. De absoluta koldioxidutsläppen minskade avsevärt med 18,1% jämfört med föregående år och överträffade företagets medelfristiga mål. Sedan 2015 har vattenförbrukningen i produktionen minskat med 22,4 %

Framåt har Geberit satt upp nya hållbarhetsmål och ämnar på sikt att minska sina absoluta CO2-utsläpp med 5 % per år i förhållande till valutajusterad nettoomsättning. Det motsvarar en minskning på 80 % av de relativa CO2-utsläppen till 2035 jämfört med referensåret 2015.

Läs här för mer information.

Kategorier

Geberitkoncernen är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och har en global räckvidd. Geberit verkar som en integrerad koncern med stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder, och bidrar med unikt mervärde när det gäller sanitetsteknik och badrumsporslin. Produktionsnätet omfattar 26 produktionsanläggningar och koncernens huvudkontor finns i Rapperswil-Jona, Schweiz. Geberit har cirka 12,000 anställda i 50 länder och en nettoförsäljning på 3,5 miljarder CHF 2021. Geberits aktier finns på den schweiziska börsen SIX; sedan 2012 finns Geberit med i SMI (Swiss Market Index). www.geberit.se

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1