Gå direkt till innehåll
Geberit har tillsammans med inredaren Andrea Brodin spanat badrumstrender för 2024

Pressmeddelande -

Poppiga färger, runda former och monokromt – det är några av de trender Andrea Brodin tillsammans med Geberit ser i badrummet under 2024.

2024 ser Andrea Brodin och Geberit att badrummet allt mer är ett rum för lugn och harmoni. Att ha ordning och reda i badrummet med hjälp av praktisk förvaring är något som bidrar till att skapa en harmonisk känsla. Genom att inreda ett badrum monokromt i enhetliga nyanser skapas ett lugn för ögat och själen. Dessutom bidrar runda former på speglar och tvättställ till ett behagligt intryck.

– Med allt som händer i världen just nu ser man att lugn och ro i hemmet är allt viktigare, vilket vi även nu ser i badrummen. Man vill ha en harmonisk miljö gärna med otippade lyxiga inslag som värme i toalettsitsen eller en spegel som inte immar efter en lång varm dusch för möjlighet att tillbringa ännu mer tid där, säger Andrea Brodin.

Ytterligare en av årets stora trender är det färgglada badrummet med starka primärfärger, exempelvis som en klarröd vägg matchat mot en blå kommod eller en kleinblå blandare. Även den klassiska fondväggen gör comeback så som en knallgul duschhörna. Ifall man vill vara försiktig med färg men ändå vill få in det i badrummet går det att satsa på poppiga färger till badrumsfrottén, inspirerade av 80-talets glada toner såsom chockrosa, neongult och giftgrönt. Det miljömedvetna badrummet i jordiga toner är stort 2024 med en färgskala som istället går i naturens toner där beige och grönt är tongivande färger. Det satsas mer på kvalitet genom att göra val med certifierade träslag, snålspolande toaletter och kranar samt att miljömedvetna val prioriteras allt högre.

- I 150 år har Geberit utvecklat nya innovationer och produkter. För oss har det alltid varit viktigt att ligga i framkant när det kommer till badrumsinredning. Konsumenten följer gärna trender, samtidigt som ett hållbart badrum är av stor vikt. Därför har vi utformat vårt sortiment så att det med enkla medel går att anpassa badrumsinredningen efter tycke och smak utan att behöva renovera ett helt badrum, säger Petra Nilsson, marknadschef på Geberit AB.

Trendrapporten finns att ladda ner här.

Bilder finns här.