Geberit lanserar badrumsprodukter som BIM-objekt

Geberit lanserar badrumsprodukter som BIM-objekt

Geberit blir en av de första VVS-leverantörerna i Norden som tar fram BIM-objekt för Revit för större delen av sina badrumsprodukter och VVS-system, med målsättningen att nå ut i hela Europa.

Geberit är marknadsledande inom installationssystem, cisterner, spolsystem, avloppssystem och tappvattensystem och erbjuder högteknologiska lösningar för VVS-branschen. Att lansera hela sitt produktsortiment som BIM-objekt är en del i Geberits arbete med att förenkla planeringsprocessen för företagets kunder.

- Idag släpper vi 80 procent av våra produkter som BIM-objekt, något som kommer att underlätta enormt för de arkitekter, VVS-konsulter och byggnadsingenjörer som ritar in våra produkter i sina projekt, säger Geberits VD Fredrik Färjh.

I ett första steg lanserar Geberit BIM-objekt i Sverige och i norden, men Revit-filerna är på engelska för att enkelt kunna fungera på fler marknader framöver. Geberits BIM-objekt finns tillgängliga för kostnadsfri nedladdning från och med idag på BIMobject®

Portal: http://bimobject.com/Product/m/geberit

- Med BIM-tekniken kan man se olika typer av kollisioner på ett enkelt sätt och lösa problemen i datorn istället för på byggarbetsplatsen. Byggfel är kostsamma, så den här digitala tekniken är förstås väldigt intressant för våra kunder, säger Fredrik Färjh, VD för Geberit AB.

- Genom att representera ett internationellt erkänt varumärke som Geberit utökar vi vårt utbud av BIM-objekt inom VVS. Geberit visar med sin BIM-satsning, stor vilja att ligga i framkant samt att i förlängningen kunna skapa en global lösning och bli en naturlig part i BIM-processen. Att publicera sina BIM-objekt på BIMobject®Portal kommer att ge Geberit ett stort försprång gentemot konkurrenter, säger Alexander Steen, Nordic Business Manager för BIMobject AB.

Genom att göra produkterna tillgängliga som BIM-objekt förenklas planeringsprocessen för såväl arkitekter som VVS-installatörer och ingenjörer eftersom alla ges tillgång till samma information och planeringsverktyg. Vid byte av komponenter kan man få ut en exakt mängdavtagning bara genom ett knapptryck. Byter man sedan ut produkten eller ändrar på ett vatten- eller avloppsrör, kan man tydligt se hur det påverkar andra delar i byggprocessen. På så vis kan dessa objekt fungera som underlag för kollisionskontroller i ett senare skede. BIM-objekten innehåller utbytbara spolknappar, justerbara monteringshöjder, materialval och MEP-anslutningar.