Geberit lanserar FlowFit – ett nytt innovativt rörsystem

Geberit lanserar FlowFit – ett nytt innovativt rörsystem

Världsledande VVS-företaget Geberit lanserar nu det banbrytande rörsystemet Geberit FlowFit. Ett enkelt och innovativt rörsystem som bidrar till en helt ny upplevelse vid installationer och säkerställer att allt flyter precis som det ska. Det nya rörsystemet är en del av framtidens pressteknik och lanseras i april 2022.

Geberit FlowFit säkerställer ett enkelt och smidigt installationsflöde för alla typer av rörsystem så som tappvatten, värme, kyla och tryckluft. Tack vare innovativa kopplingar och rörkomponenter erbjuder det nya Geberit FlowFit-systemet flera fördelar för installatörer och VVS-ingenjörer.

- När vi utvecklade Geberit FlowFit ville vi göra installatörernas arbete mycket enklare. Sidopressning minskar exempelvis det utrymme som krävs och möjliggör en perfekt pressprocedur, även i trånga utrymmen. Dessutom kan alla rördimensioner pressas med bara två pressbackar, vilket sparar tid, minimerar arbete och minskar verktygskostnaderna, förklarar Magnus Bergsten, produktchef på Geberit.

Förenklar installation
Med enbart två pressbackar kan installatören bearbeta alla rördiametrar mellan d16 och d75. Som ett alternativ till det elektriska pressverktyget erbjuds även en handmanövrerad presstång för de mindre dimensionerna d16 till d40. Användaren behöver endast placera pressbacken från en sida av kopplingen, då pressringen vrids så att pressindikatorn lätt kan nås.

Ökar säkerheten
Genom flertalet visuella indikatorer säkerställer pressindikatorn för användaren att kopplingarna pressats tillförlitligt. Vid en lyckad pressning lossnar pressindikatorn och visar därmed tydligt att kopplingen blivit pressad. Dessutom har varje koppling flera inspektionsfönster så att rörinstallatören direkt kan avgöra om rätt insticksdjup har uppnåtts.

Förbättrar hygienen
Geberit FlowFit förbättrar också dricksvattenhygienen. En perfekt koordinerad rör- och kopplingsgeometri säkerställer ett optimalt genomflöde och minskade tryckförluster. Detta leder till kortare avtappningstider och minskade vattenmängder. Förbättrad hygien säkerställs också genom skyddskåpor på kopplingar och rör vilket håller insidorna rena från damm och smuts tills det att de har installerats. Även VVS-ingenjören gynnas, eftersom de nu kan planera systemet med mindre dimensioner.

Tillgänglig BIM-data
Med hjälp av Geberits BIM Plug-in för Revit Autodesk har VVS-ingenjörer tillgång till aktuell BIM-data för det tillgängliga produktsortimentet på respektive marknad. BIM-data kommer att finnas tillgängligt för Geberit FlowFit i tillhörande katalogmodul.

Geberit FlowFit lanseras i april 2022 och kan kombineras med samtliga av Geberit rörsystem med hjälp av flertalet övergångskopplingar. Till systemet finns även en miljöproduktdeklaration.

Högupplösta bilder finns att ladda ner här.

Amanda Hjärtmyr, presskontakt Micael Bindefeld AB
E-post: amanda.hjartmyr@bindefeldab.se