Gå direkt till innehåll
Geberit BIM instickskatalog för Autodesk Revit: Det nya insticket för ”Building Information Modelling” (BIM) ger planerare direkt tillgång till BIM-innehåll från Geberit.

Geberit lanserar ny BIM instickskatalog

Geberits nya BIM instickskatalog för Autodesk Revit® löser tre utmaningar med BIMs tillverkningsdata. Den tillhandahåller komprimerade BIM-modeller som kräver begränsad datavolym, filerna är alltid uppdaterade på svenska och kan visualiseras antingen som tillverkningsspecifika eller generiska. Den nya instickskatalogen finns tillgänglig på Geberits hemsida www.geberit.se/planering-installation/bim/

BIM – förkortning för Building Information Modelling – är den senaste planerings- och konstruktionsstandarden för byggindustrin. En av de största utmaningarna för de som planerar santitetsinstallationer, är att säkerställa att de har tillgång till komplett, uppdaterad och felfri planeringsdata från tillverkarna. Geberit har tagit fram en lösning för det genom den nya Geberit BIM instickskatalogen för Autodesk Revit.

– Geberit BIM-katalog för Autodesk Revit ger de som planerar installationer direkt tillgång till BIM-information om Geberits rör- och installationssystem. Geberit BIM instickskatalog säkerställer att planerarna alltid har tillgång till den senaste BIM-informationen för de produkter som finns på den aktuella marknaden och dessutom är informationen på svenska. Det betyder att man inte längre behöver söka BIM-information på externa plattformar, säger Jesper Jönsson, ansvarig för BIM på tekniska support på Geberit.

Begränsad datavolym

Ett av de största problemen har varit den stora datamängden, som pressat hård- och mjukvarusystemen till det yttersta, framför allt vid storskaliga projekt. För att planerarna ska slippa att bearbeta data manuellt, använder Geberit förenklade parametriska geometrier, som innehåller all metainformation som är relevant för planeringsprocessen. Det här gör att man kan undvika överbelastning av hård- och mjukvaran, vilket ger en effektiv planering. Nyckeln är att Autodesk Revit BIM-objekt har levererats som “Revit families” och inte som projektfiler.

– När det kommer till Geberits rörsystem, är allt du behöver göra att dubbelklicka i Geberits BIM instickskatalog, så laddas detaljer och annat du behöver för en effektiv planering, upp för det valda rörsystemet, utan en massa onödig data. Planerarna kan ladda ner ytterligare specialdetaljer eller andra delar via BIM instickskatalog när som helst under dygnet, fortsätter Jesper Jönsson.

Lokalt innehåll

En funktion som gör det hela mycket enklare för planeraren är möjligheten att växla mellan tillverkningsspecifik och tillverkningsneutral visualisering av BIM-modellerna genom bara ett klick. Detta förenklar t ex anbudsprocesser avsevärt och gör det lättare att delta i anbud inom offentlig sektor.

– Vi har löst tre av de vanligaste problemområdena som är relaterade till BIM tillverkningsdata. Vår lösning erbjuder enkelt parametriskt BIM-innehåll på utvalt språk, såväl som marknadsspecifika produkter och uppdaterade BIM-modeller – där man antingen kan välja tillverkningsspecifik eller generisk visualisering. Det blir inte mycket lättare än så, avslutar Jesper Jönsson, ansvarig för BIM på Geberit.

För ytterligare information:
Jesper Jönsson, Teknisk Support
jesper.jonsson@geberit.com

Petra Nilsson, Marknadschef
petra.nilsson@geberit.com

Om Geberit
Globalt verksamma Geberit Group är marknadsledande inom sanitetsprodukter i Europa. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärdeninom sanitetsteknik och badrumsporslin. Tillverkningskapaciteten omfattar 29 produktionsanläggningar, varav 6 är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 12 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på 3,1 miljarder CHF under 2019. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och finns på SMI (Swiss Market Index) sedan 2012. I Sverige har Geberit cirka 400 medarbetare.

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1