Gå direkt till innehåll
Geberits spolventil typ 212 erbjuder ett antal justerbara inställningar för spolvolym (bilden till vänster) och vattenflöde (bilden till höger) vilket gör det möjligt att uppnå optimal spolning vid användning av olika toalettmodeller.

Lägre vattenförbrukning med ny spolventil från Geberit

Med tydligt fokus på hållbara lösningar har Geberit utvecklat Spolventil typ 212. En nylansering med justerbara inställningar som minskar vattenförbrukningen vid spolning. Den noggrant testade spolventilen är särskilt framtagen för att passa Geberits mest sålda inbyggnadscisterner. En optimerad lösning av cisternernas befintliga ventil som är enkel att installera vilket även underlättar vid utbyte och service.

Geberit lanserar Spolventil typ 212, en ny och mer flexibel ventil för de mest sålda inbyggnadscisterner i Europa Geberit Sigma, Deltaoch Omega. Tack vare de enkelt justerbara inställningarna bidrar spolventilen till lägre vattenförbrukning vid spolning. En hållbar förbättring av cisternernas föregående spolventil som numera är tillverkad av återvinningsbar ABS-plast istället för styren-butadienplast för att ytterligare optimera den termiska stabiliteten och friktion-/glidegenskaperna i ventilen.

Som del i utvecklingsprocessen har spolventilen utsatts för noggrann testning i varierande miljöer och med olika vattenkvaliteter. Ventilen har både testats i offentliga och halvoffentliga toaletter med hög användningsfrekvens, samt i områden med hård vattenkvalitet. Tester utförda för att säkerställa spolventilens funktion och hållbarhet.

– Vår nya spolventil erbjuder ett antal justerbara inställningar som optimerar ventilens funktion och reglerar vattenförbrukningen vid spolning. På så sätt bidrar Spolventil typ 212 till resurssnål användning av dricksvattnet. ­De två reglagen på ventilen gör det enkelt för installatören att justera inställningarna för spolvolym. Den stora spolningen kan ställas in i sex steg mellan 3,5 och 7,5 liter. För den lilla spolningen kan volymen ställas in mellan 2 och 4 liter i 12 steg. Spolventilens korg är försedd med ett handtag som göra installationen i cisternen betydligt enklare, förklarar Magnus Bergsten, produktchef på Geberit.

Spolventil typ 212 är bakåtkompatibel och ersätter nuvarande ventiler för Sigma-, Delta- och Omegacisterner. Vid ersättning av äldre ventil är det nödvändigt att demontera och ersätta den gamla korgen med en komplett 212:a.

Optimerade lösningar med nya Spolventil typ 212 för Geberit Sigma-, Delta- och Omegacisterner:

• Borttagning och installation av spolventil har förenklats med hjälp av inbyggt handtag.
    • Större möjligheter att ställa in både liten och stor spolvolym för vattenbesparing.
    • Inbyggt reglage som justerar vattenflödet för att matcha toalettskålen och säkerställa optimal spolning.
    • Spolventilen kan enkelt utrustas med pneumatisk lyftare.

Se hur ventilen installeras i Geberit inbyggnadscistern:

Länk till högupplösta bilder, här.

För ytterligare information vänligen kontakta:
    Tiyoneh Jah, Presskontakt Micael Bindefeld AB
    tiyoneh.jah@bindefeldab.se

Magnus Bergsten, Head of Product Management Geberit Sverige
    magnus.bergsten@geberit.com

Ämnen

Geberitkoncernen är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och har en global räckvidd. Geberit verkar som en integrerad koncern med stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder, och bidrar med unikt mervärde när det gäller sanitetsteknik och badrumsporslin. Produktionsnätet omfattar 30 produktionsanläggningar och koncernens huvudkontor finns i Rapperswil-Jona, Schweiz. Geberit har mer än 12,000 anställda i 50 länder och en nettoförsäljning på 2,8 miljarder CHF 2016. Geberits aktier finns på den schweiziska börsen SIX; sedan 2012 finns Geberit med i SMI (Swiss Market Index). www.geberit.se

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
    Folketshusgatan 1