Gå direkt till innehåll
Stor efterfrågan på Geberits installationsväggar för badrum - Enkelt och kostnadseffektivt vid nybyggnation och renovering.

Pressmeddelande -

Geberits system för att bygga upp installationsväggar för badrum – GIS lanseras stort i Sverige nu i vår. Sedan konceptet introducerades 2012 har intresset för Geberits flexibla väggar växt lavinartat.

Redan under 2013 sålde vi fantastiskt bra. Under 2014 räknar vi med att tredubbla försäljningen, säger Fredrik Färjh, VD för Geberit i Sverige.

Geberit finns med under mässan Nordbygg den 1-4 april, då besökare och media kan prova på enkelheten i att montera GIS-systemet i monter A18:30.

Med GIS installationsväggar kan badrummet utformas precis som man önskar utan onödiga borrhål i bjälklaget och utan synliga rör. I installationsväggen finns allt från rör till golvvärme och el – och här finns färdiga detaljer för upphängning och avlopp.

Vid större byggprojekt kräver badrumsinstallationer mycket tid. Därför väljer allt fler VVS-konsulter och VVS-installatörer prefabricerade installationsväggar.

- GIS-väggarna anpassas till badrummet där de ska monteras, men produceras i fabrik. Därför går installationen på plats både fort och enkelt. Bara ett fåtal verktyg behövs för den som monterar väggen, säger Fredrik Färjh.

Fredrik Färjh ser en stor potential för att efterfrågan på GIS kommer att öka ytterligare när det är dags för hela miljonprogrammet att byta stammar och renovera badrum. Framför allt är lösningen intressant för fastighetsägare, arkitekter, VVS-konsulter, VVS-installatörer, byggnadsingenjörer, kommuner och bostadsbolag.

- För VVS-installatören är främsta fördelen att det går snabbt att montera en färdig installationsvägg och att det blir lättare att hålla uppsatta tids- och kostnadskalkyler. För de boende ger det färre hål i bjälklaget eftersom man borrar ett hål istället för ett för duschen, ett för wc etc. Under byggtiden blir det dessutom mindre buller och smuts för de boende som får en tyst, estetisk och hygienisk lösning med lång livslängd, säger Fredrik Färjh.

Just nu genomförs ett renoveringsarbete av 1200 badrum i Gränby i Uppsala, där man har valt GIS. Väggarna har prefabricerats hos Knappens Prefab i Ljusdal.

- Vi har redan renoverat drygt 400 badrum och vi kan konstatera att det går både enklare och snabbare att använda GIS jämfört med hur vi gjorde installationer tidigare. Om det i vanliga fall brukar ta en dag att färdigställa ett badrum komplett med toalett, handfat och dusch, hinner vi göra klart 2,5 badrum på en dag när vi får en prefabricerad GIS installationsvägg. Dessutom går det enkelt att anpassa höjd, längd och bredd så att väggen stämmer med måtten i olika badrum, säger Jonas Glarke, VVS-entreprenör för Gränbyprojektet i Uppsala.

Geberits installationsväggar går att få prefabricerade eller att köpa som lösa delar att bygga ihop själv. Oavsett får man en snygg, modern och flexibel lösning som enkelt kan anpassas efter hur man vill att badrummet ska se ut.