Blodgivare ger blod

Blodmobilen 10 år och 100 000 livsviktiga insatser

I år fyller blodmobilen i Västra Götaland 10 år. Den mobila blodgivningsverksamheten är en viktig del av den totala insamlingen av blod som sker varje dag och sedan i maj 2013 har besökare i blodmobilen bidragit med över 100 000 livsviktiga insatser.

I maj 2013 byttes den gamla blodbussen ut mot en ny modern mobil enhet, en blodgivningstrailer. Under dessa 10 år har den tjänat sjukvården väl, cirka 88 000 blodpåsar har donerats i blodmobilen och drygt 13 000 personer har testats och godkänts som nya blodgivare.

- Vi är enormt stolta och tacksamma för vad vår mobila blodgivningsverksamhet har bidragit till och fortfarande gör, blodmobilen är en viktig komponent i vår totala blodförsörjning, säger Maja Skale, sektionsledare på GeBlod.

Blodmobilen besöker 23 hållplatser i och runt om Göteborg. Lokala torg, större företag och kranskommuner är exempel på platser dit blodmobilen åker.

Under vecka 20 kommer det firas på blodmobilens hållplatser i och med 10 årsjubileet, det bjuds på trevlig fika till alla som ger blod och anmäler sig som nya blodgivare. Den 15 - 16 maj åker blodmobilen till Öckerö och den 17 och 19 maj står den uppställd på Lindholmen.

- Vi hoppas att fler upptäcker hur enkelt det är att ge blod på blodmobilen och att vi nu erbjuder även tidsbokning förutom drop-in, berättar Maja.

Statistik

Blodpåsar Nya blodgivare
2013 maj 5 992 1 380
2014 9 520 1 608
2015 9 763 1 444
2016 9 595 1 377
2017 9 028 1 347
2018 8 636 1 315
2019 8 663 1 175
2020 7 139 1 059
2021 8 044 1 277
2022 8 559 1 406
2023 april 3 001 449

Totalt:

Tekniska fakta

Blodmobilen är cirka 14 meter lång och 4,3 meter bred med utfällt utskjut. Invändigt är den cirka 54 kvadratmeter. Den är 4,2 meter hög och har en totalvikt på 29 000 kg. Blodmobilen bemannas med sex personal och är utrustad med sex britsar för blodgivning, två samtalsrum och ett lunchrum för personal.