För den som är mellan 18 och 60 år samt frisk, är chansen stor att kunna ge blod. Som mest kan man ge blod fyra gånger om året och hela besöket tar 30-45 minuter.

Rädda liv på arbetstid - blodbehovet stort under pandemin

Färre personer har gett blod under pandemin, både i Sverige och internationellt. Nu när sjukvården behöver ta igen vård som fått vänta, råder blodbrist i många regioner. Precis innan pandemin bröt ut, i november 2019, lanserade Sveriges blodcentraler satsningen "Rädda liv på arbetstid". Hundratals företag och organisationer har anslutit sig och fler behövs.

Många vill ge blod men upplever att tiden inte räcker till. Därför är det glädjande att hundratals arbetsgivare nu uppmuntrar sina medarbetare att ge blod på arbetstid i satsningen "Rädda liv på arbetstid". Även när många arbetar hemifrån kan arbetsgivare hjälpa till och påminna och uppmuntra till blodgivning. Microsoft Sverige är ett av de företag som engagerat sig i Rädda liv på arbetstid ända sedan starten. Region Skåne har länge varit föregångare i offentlig sektor, genom att uppmuntra till blodgivning på arbetstid.

- Vi på Microsoft tycker att Rädda liv på arbetstid är ett viktigt initiativ som dessutom ger våra medarbetare möjligheten att bidra till samhällsnyttan. Nu hoppas vi självklart att ännu fler tar möjligheten att rädda liv på arbetstid, säger Steve Sugg, HR-chef på Microsoft Sverige.

- Vi behöver fler blodgivare för att rädda liv, därför kan våra medarbetare i Region Skåne ge blod på arbetstid när jobbet så tillåter. Om vår sjukvård ska fungera behöver vi fler som ger blod och en ständig ström av blodgivare. Vi ser gärna att fler företag och organisationer uppmuntrar sina anställda att ge blod på detta sätt, säger Alf Jönsson, regiondirektör i Region Skåne.

- Fler behöver ge blod för att vår sjukvård ska fungera. Blod används bland annat vid cancerbehandlingar, kroniska sjukdomar, svåra förlossningar, operationer och till för tidigt födda barn. Genom att ge blod ger du en annan människa chansen att må bättre och i många fall är det skillnaden mellan liv och död, säger Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Region Stockholm och talesperson för GeBlod.

I Sveriges sjukvård behövs en påse blod i minuten, dygnet runt, året om. Eftersom blod bara kan lagras i 6 veckor är det viktigt att ha en jämn ström av blodgivare. En enskild händelse, som en operation där det uppstår omfattande blödning eller en olycka kan påverka blodlagret snabbt.

Här kan du anmäla ditt företag geblod.nu/radda-liv-pa-arbetstid/.

För ytterligare information kontakta nationell eller lokal representant för GeBlod:

Nationellt och Skåne

Västerbotten
Per Strömbro, presskontakt
per.strombro@regionvasterbotten.se

GeBlod är ett samarbete mellan Sveriges regioner och landsting. Syftet är att skapa uppmärksamhet för blodgivning och därmed rekrytera och behålla blodgivare. - I Sverige behöver vi en påse i minuten, dygnet runt, året om. Att ge blod är viktigt på riktigt.

Marinna Nilsson

Presskontakt Region Skåne 046-17 32 14, 070-283 48 02