Ny svensk opera får sin premiär på Förintelsens minnesdag 2021

På Förintelsens minnesdag, den 27 januari 2021, får en ny svensk opera urpremiär på Kungliga Operans stora scen.
​Löftet har komponerats av Mats Larsson Gothe till Susanne Markos libretto om när krigets offer tar sina första stapplande steg för att försöka återerövra sin mänsklighet. Men på många sätt är Löftet först och främst en historia om kärlekens kraft. Operan, som regisseras av Stefan Larsson, är inspirerad av en verklig händelse. För scenografin står Sven Haraldsson och Stefan Solyom leder Operans solister, kör och hovkapell.

Mats Larsson Gothe har tidigare fått stor uppmärksamhet för operor som Poet & Prophetess, Blanche & Marie samt Silverfågeln (sistnämnda om Jussi Björling). 2015 tilldelades han både Svenska Dagbladets operapris och Musikförläggarnas Pris för Blanche & Marie.

• opera
  • mats larsson gothe