Solistprisvinnare 2018 är cellisten Amalie Stalheim

Cellisten Amalie Stalheim har vunnit den stora finalen i Kungl. Musikaliska akademiens tävling Solistpriset. Hon blir därmed också P2:s Artist 2018–2019. Finalen med Göteborgs Symfoniker avgjordes inför publik i Göteborgs konserthus och direktsändes i P2 Sveriges Radio.

Om några månader (1 mars) kan man höra henne på nytt när hon framför Tobias Broströms Cellokonsert med Nordiska kammarorkestern under ledning av Anna-Maria Helsing i Tonhallen, Sundsvall.

Den tidigare prisvinnaren och nuvarande P2 Artisten Sebastian Stevensson, genomför som bäst sin turné med Musik i Syd. Läs om hans turné i Musik i Syds Magasin. På turnén uruppför han tillsammans med Musica Vitae och Katarina Andreasson Jonas Valfridssons Svanhamnen. Vid sin konsert med GöteborgsSymfonikerna i vår (9 maj) har han bett Fredrik Högberg skriva ett nytt verk (Baboon Concerto) för honom som dirigeras av Tung-Chieh Chuang.

(Följande presstext finns i original hos Sveriges Radio. Se även information hos Kungl. Musikaliska akademien).

Amalie Stalheim spelade Edwar Elgars Cellokonsert i finalen.

Juryns motivering lästes upp av Stefan Forsberg, konserthuschef och vd för Kungliga filharmonikerna: ”Med en självklar scenisk närvaro och en övertygande mogen musikalisk tolkning i samspel med dirigent och orkester är Amalie Stalheim – i mycket hård konkurrens – en värdig Solistpristagare. Hennes tekniska briljans går hand i hand med lyhördhet och personligt uttryck. Hon förmedlar en musikalitet som vi hoppas kommer att förgylla världens konserthus i många år framöver och inspirera nya generationer av unga musiker.

– Jag är väldigt glad över att Amalie Stalheim vinner Solistpriset och samtidigt blir P2:s Artist de kommande två åren. Det är en viktig del av Sveriges Radios kulturuppdrag att samarbeta med unga artister. P2:s musikälskande publik kommer nu få lära känna denna unga, färgstarka kvinna under två års tid, säger Anna-Karin Larsson, områdeschef för Sveriges Radios musikavdelning samt Berwaldhallen.

I finalen tävlade den norska cellisten Amalie Stalheim mot Melissa Jacobson-Velandia (piano) från Nacka och Irina Serotyuk (accordeon) från Ukraina.

Om vinnaren
Den norska cellisten Amalie Stalheim har etablerat sig i Sverige som en av de mest eftersökta cellisterna just nu. Hon har en rad solistengagemang med flera svenska orkestrar den kommande säsongen. 2016 blev hon nominerad till ”Statoils millionstipend”. Amalie är utbildad vid Norges Musikhögskola och Kungliga Musikhögskolans utbildning vid Edsbergs slott.

Om P2:s Artist
Sedan 2014 blir vinnaren av Solistpriset också P2:s Artist under följande två år. P2 spelar in och sänder konserter och gör minst en studioinspelning med P2:s Artist och tillsammans med P2:s beställningsverksgrupp får P2:s Artist beställa och uruppföra minst ett verk. 2016–2017 var fagottisten Sebastian Stevensson P2:s Artist.

Om Solistpriset
Solistpriset är Sveriges främsta solisttävling, Kungl. Musikaliska akademiens största pris för yngre musiker och delas ut vartannat år. Tävlingen är nationell och står öppen för sångare och instrumentalister inom konstmusikområdet. Den totala prissumman är 150 000 kronor och vinnaren tilldelas 100 000 kronor medan andra- och tredjepristagarna får 25 000 kronor vardera.

Utöver att vinnaren blir P2:s Artist i två år, ingår en lång rad prestigefulla uppdrag. En turné arrangerad av Musik i Syd och ett solistframträdande under kommande säsong med Sveriges Radios Symfoniorkester eller Göteborgs Symfoniker. Nytt för 2018 är att vinnaren även blir solist med Malmö Symfoniorkester och får en solistturné med Norrbottens kammarorkester.

Tävlingen genomförs av Kungl. Musikaliska akademien i samarbete med Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker, Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik samt från 2018 Malmö Live och Norrbottensmusiken.

___________________

Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik har träffat överenskommelse med Kungl. Musikaliska akademien om att vara samverkanspart i ”Solistpriset”, Sveriges främsta solisttävling. Solistpriset blir därmed ett samarbete mellan Kungl. Musikaliska akademien, Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker samt Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik. Från 2018 är även Malmö Live och Norrbottensmusiken samarbetsparter i Solistpriset.

Stiftelsen grundades 1950 och har som ändamål att genom Gehrmans Musikförlag, i vilket stiftelsen har 80 % av aktiekapitalet, verka för utgivning och framförande av värdefull svensk musik, samt att genom bidrag och stipendier stödja svenskt musikliv.

• rosenborg-gehrmans stipendier