Pressmeddelande -

”Den här historien måste berättas om och om igen” - GM sponsor för AIDS-film, som promotas i Cannes

Cannes. När VIP-gästerna från den internationella filmindustrin församlas på Croisetten vid den Cannes´ 59´e filmfestival (17-28 maj), garanterar tre enorma LED-monitorer att stjärnornas leenden kan avnjutas på mycket långt avstånd. Under mer lugna stunder invid den röda mattan kommer dessa monitorer visa en 45-sekunders trailer för filmen ”A Closer Walk”. Den här hyllade dokumentären beskriver farorna för AIDS-pandemin. Som ett led i sitt åtagande för hälsa och välfärd stödjer General Motors, världens ledande biltillverkare, visningen av Robert Bilheims film. SpoTVision, som ansvarar för visningarna i Cannes, valde just den här filmen på grund av det relevanta och kraftfulla budskapet. Totalt kommer trailern till ”A Closer Walk” visas 612 gånger. GM´s uppfattning är att visningen av filmen utgör ett historiskt tillfälle att lyfta AIDS-frågan högst upp på agendan. Den utforskar det komplicerade förhållandet mellan hälsa, värdighet, mänskliga rättigheter och vårt ansvar för våra medmänniskor. Den visar sjukdomens hårda verklighet samtidigt som den skänker hopp mitt i tragedin. General Motors har investerat cirka en miljon dollar i en upplysningskampanj om HIV/AIDS med denna film som bas. Aktörer i filmen är bland andra Glenn Close och Will Smith liksom FN´s generalsekreterare Kofi Annan och rockartisten och aktivisten Bono. – Genom en balans av starka budskap kring hopp, medkänsla och förebyggande åtgärder, påminner filmen oss om den stora tragedi som AIDS innebär för såväl dagens som kommande generationer, säger Rod Gillum, GM Vice President Corporate Responsibility and Diversity. – Den här budskapet måste berättas om och om igen. General Motors´uppfattning är att kampen mot HIV/AIDS måste ske genom alla typer av partnerships mellan regeringar, samhällsorganisationer och affärsvärlden. GM tillhandahåller HIV/AIDS-upplysning för sina anställda och deras familjer samt i högriskområden där man har verksamhet. General Motors har beslutat att stödja visningen av Robert Bilheimers film och visningar är planerade i Johannesburg, Durban, Bangkok, New Dehli, New York, Los Angeles, Miami, Washington, D.C., Toronto, Phnom Penh och Kiev. I många länder världen runt har respektive kommer filmen visats/visas i nationella kanaler. Vid årsslutet 2006 beräknas cirka en miljard människor ha sett filmen. 2006-05-18 GM Sverige Informationsavdelningen Håkan Engström hakan.engstrom@se.gm.com General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. GM driver ett av världens största finansbolag, GMAC Financial Services , som erbjuder finansierings- samt försäkringslösningar för bilindustrin, bostadsmarknaden samt övrig kommersiell verksamhet. Ytterligare information om GM kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com

• Motor