General Motors Europe öppnar nytt, europeiskt designcentrum

Ny toppmodern anläggning i Rüsselsheim, Tyskland, integrerad del i GM:s globala designnätverk. Rüsselsheim/Stockholm. Som ett led i General Motors' fortsatta fokus på att förstärka produktutvecklingen, invigs idag ett nytt designcentrum i tyska Rüsselsheim. Denna nya, hypermoderna anläggning är anlagd mitt i GM:s Russelsheims-område och innebär en utbyggnad av GM Europes formgivningsanläggningar till nästan 20000 kvadratmeter. - Formgivning är ett av de mest kritiska elementen i vår verksamhet och kommer så förbli även framledes, säger Carl-Peter Forster, VF för GM Europe. Den nya anläggningen ger våra formgivare skräddarsydda lokaler, en atmosfär och alla de verktyg de behöver för att maximera den kreativa delen i arbetet med att skapa våra framtida bilmodeller. Nästan 350 personer arbetar på den växande designsidan i Rüsselsheim med att skapa framtidens Saab, Opel, Vauxhall liksom vissa modeller till Saturn. Här återfinns även GM Europes ”Advanced Design Team”. - Att ha formgivningsexpertisen här i Rüsselsheim innebär en direktkoppling till såväl tekniksidan som planeringssidan, vilket innebär en maximering av synergierna, säger Bryan Nesbitt, Executive Director GM Design Europe. Vår nya high-tech anläggning demonstrerar på ett tydligt sätt GM:s syn på formgivningens betydelse i utvecklingen av de olika varumärkena inom GM Europe. GM:s globala designorganisation utgörs av ett multinationellt team med elva designcentra världen över. De olika studiorna är virtuellt sammanlänkade och man arbetar tillsammans med de olika projekten. Organisationen leds av Ed Welburn, GM:s Global Vice President of Design. - Det nya designcentret blir ett kraftfullt tillskott till våra befintliga anläggningar, säger Welburn. Vårt företag har som bekant en passion för formgivning och den här anläggningen är ett tydligt bevis på de ambitioner som finns för framtiden. Text, bilder etc kan laddas ned från media.gmeurope.com eller media.gm.se 2006-05-10 GM Sverige Håkan Engström hakan.engstrom@se.gm.com General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. GM driver ett av världens största finansbolag, GMAC Financial Services , som erbjuder finansierings- samt försäkringslösningar för bilindustrin, bostadsmarknaden samt övrig kommersiell verksamhet. Ytterligare information om GM kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com

• Motor