Nya Opel Antara siktar på ett växande marknadssegment

• Kraftfull och elegant crossover lanseras i slutet av 2006 • Starka diesel- och bensinmotorer, toppmodell med 3,2-liters V6:a på 224 hk • Intelligent fyrhjulsdrift med elektro-hydraulisk differential Rüsselsheim. Konceptbilen Antara GTC gjorde stor succé på Frankfurtsalongen 2005. Med den framgången i bagaget har Opel nu utvecklat modellen till en femdörrars produktionsversion som börjar tillverkas senare år. – Med nya Antara ger vi oss in i ett av de mest snabbväxande segmenten i Europa. Antara är ett tekniskt avancerat fordon med kraftfull, harmonisk design och intelligent fyrhjulsdrift. Den höga sittpositionen och bilens användbarhet tilltalar den växande målgruppen, säger Hans Demant, Opel Managing Director. Den totala marknadsandelen i Europa för crossover- och SUV-fordon har fördubblats sedan 1998, från tre till sex procent, och förväntas fortsätta att öka. – När vi visade Antara GTC-konceptet på Frankfurt-salongen i september blev den omgående salongens stjärna, säger Alain Visser, Executive Director, European Marketing, Adam Opel GmbH. – Nu är produktionsmodellen färdig och den visar att vi har höga målsättningar i segmentet. Bilen har kvar den sportiga, kupéliknande utstrålningen från tredörrars Antara GTC, men är nu en femdörrars produktionsbil med fem sittplatser och en mycket flexibel inredning. Den första möjligheten att se nya Antara före den officiella världspremiären på Parissalongen i höst (30/9-15/10) är vid dagens invigning av GM Europe Design Center i Rüsselsheim. Opel Antara har ett formspråk som kännetecknas av kontraster. Den nedre delen av bilen ger ett robust intryck och karossen har utmanande linjer med rena ytor som tillsammans ger ett sportigt, elegant och kraftfullt intryck. Formgivarna tänkte sig en användarvänlig bil som också ska ge hög komfort på långfärd. Detaljer som vecket på motorhuven och grillen med den breda kromsträvan med Opel-märket understryker bilens identitet. Hög markfrigång, stora hjul och rejäla skyddslister runtom bidrar till Antaras karaktäristiska form, liksom bilens kompakta mått (längd x bredd x höjd: 4,57 x 1,85 x 1,70 meter). Den är inte större än en normal mellanklassbil, men erbjuder samtidigt väldigt mycket utrymme. Stilen på interiören ger intryck av en premiumbil och som i alla Opel är instrument och reglage ergonomiskt placerade. De stora lättavlästa instrumenten och mittkonsollen ger interiören ett förarvänligt intryck. Infotainment-systemen, till exempel DVD-navigation och Bluetooth-funktion, känns igen från andra Opel-modeller. Till en början med erbjuds Antara med tre motoralternativ, alla tvärställda och försedda med fyrventilsteknik. Den största motorn är nära släkt med V6:an i Vectra. I Antara är sexan på 3,2 liter och 224 hk/165 kW och driver via en automatlåda med ActiveSelect-funktion. Storsäljaren beräknas bli en 2,0-liters turbodiesel med common rail direktinsprutning och 150 hk/115 kW. Dieselmotorn kan fås med femväxlad manuell låda eller samma automatlåda som V6-modellen. Instegsmodellen får en rak 2,4-liters bensinfyra med inbyggd balansaxel, dubbla överliggande kamaxlar och en maxeffekt på 141 hk/ 104 kW Antara har en intelligent fyrhjulsdrift som kombinerar framhjulsdriftens fördelar med en permanent fyrhjulsdrift. Systemet har en elektroniskt styrd elektro-hydraulisk differential som ger optimal drivkraft mellan fram- och bakaxel i all situationer. Drivlinan är helt integrerad med ABS- och ESP-systemen, vilket ytterligare bidrar till hög aktiv säkerhet och suveräna köregenskaper. Standardutrustningen inkluderar också Hydraulic Brake Assist (HBA), Active Rollover Protection (ARP) och – vilket är ovanligt i klassen –Descent Control System (DCS). DCS ger möjlighet att köra Antara i branta backar med en förvald konstant hastighet som styrs av gaspedalens läge. Trailer Stabilization Assist (TSA) finns som extrautrustning. Med främre hjulupphängning av McPherson-typ och en fyrlänkad bakaxel har Antara en chassikonstruktion som påminner om Opel Vectra. Stora ventilerade bromsskivor runt om säkrar superb bromsförmåga i alla lägen. Med Antara tar Opel crossover-initiativet i mellanklassen, som tidigare har dominerats av icke-europeiska märken. Med hjälp av bland annat synergieffekter i GM:s globala utvecklingskapacitet har Opel skapat en bil med ett tydligt varumärke, sportig design och hög kvalitet på både interiör och chassikonstruktion. Text och bilder kan laddas ned från: http://media.opel.se eller http://media.opel.com 2006-05-10 GM Sverige Håkan Engström hakan.engstrom@se.gm.com General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. Ytterligare information om GM och dess produkter kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com .

• Motor