Ny stöveltvätt löser smutsiga stövlar

Vi har nog alla varit med om det, problemet med smutsiga stövlar när man skall sätta sig i bilen eller gå in någonstans.

Känner du igen situationen? Du har varit ute och jobbat hela dagen och skall gå in i omklädningsrummet och den där kakan under stövlarna vill bara inte lossa. Kanske har du smuts en bit upp på skaftet också och fotskrapan som ni köpte på Billigvaruhuset räcker helt enkelt inte till. Med en stöveltvätt kan du snabbt och enkelt få rent stövlarna.

En stöveltvätt fungerar ungefär som en fotskrapa med vatten. Man kopplar en vanlig vattenslang till stöveltvätten och vatten strilas på borstarna när man öppnar en ventil. Smutsen löser sedan upp sig när man drar foten fram och tillbaka över borstarna. En del modeller har också en separat handborste som används för att tvätta stövelskaftet. Det finns även elektriska modeller med roterande borstar som gör en stövel helt ren på ett par sekunder.

Gentus 100 heter en ny modell som nu släpps på marknaden.

- Vi har sålt stöveltvättar i ett tiotal år på den svenska marknaden och med Gentus 100 fyller vi ett behov mellan de enklaste och mer avancerade modellerna berättar Henrik Lidholm, vd på Gentus AB. Fördelen med den nya modellen är framför allt att kulventilerna sitter högt upp och gör det enkelt att starta vattenflödet. Sen är det också bra att man kan koppla på en slang för att leda bort spillvattnet avslutar Henrik.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• stöveltvätt
  • skotvätt
  • gentus