Illustration design och kostnadsbesparing

Vi hjälper dig att spara tid, pengar och CO2 i ditt anläggningsprojekt

Många påstår att deras lösningar är de bästa för projektet, men att faktiskt kunna visa det är en helt annan sak. Vi har tagit fram ett konkret exempel som visar hur våra produkter kan spara tid, pengar och resurser i ett vägprojekt.

Exemplet består av en lera med odränerad skjuvhållfasthet på 20 kPa (låg relativ fasthet). Här ska det byggas en asfalterad väg som dimensioneras mot en miljon standardaxlar (motsvarande en regional väg). Vägen är 6 m bred och 1 km lång. Beräkningsmässigt krävs en total överbyggnadstjocklek på 1185 mm, detta för att konstruktionen ska klara av de belastningar den kommer utsättas för under sin livslängd. För att bygga vägen måste det köpas in krossat material motsvarande 1,185 m tjocklek x 6 m bredd * 1000 m längd = 7 110 m3 + släntvolymerna. Detta är en stor mängd som kostar mycket pengar, förbrukar mycket CO2 och tar lång tid att bygga. Alla åtgärder som medför att tjockleken på det inköpta krossmaterialet minskar kommer spara stora pengar, mycket tid och mycket CO2. Vi har optimerat vägkonstruktionen med programvaran Tensar Pave. Tjockleken kan reduceras från 1185 mm till 760 mm förutsatt att materialet stabiliseras med ett lager TX170 och ett lager TX160. Stabiliseringsprodukterna innebär att mängden inköpt krossmaterial kan reduceras med 36%, dvs en stor besparing av tid, pengar och CO2.

Den mest styrande parametern i anläggningsprojekt är ekonomin. Vad motsvarar då denna besparing på 36% fyllmassor ekonomiskt? Vi har lagt in empiriska erfarenhetsvärden i Tensar Pave för att jämföra ekonomin mellan designen utan/med armeringsprodukter. Prisjämförelsen inkluderar kostnad för utrullade armeringsprodukter samt utlagda och packade fyllmassor. Exemplet visar att stabiliseringsprodukterna ger en besparing på 10,76%, detta motsvarar 706 952 kr i pengar. Varför bygga vägkroppen tjockare än den behöver vara när stabiliseringsprodukterna sparar tid, sparar CO2 och SAMTIDIGT sparar över 700 000 åt projektet, se bild ovan. Kostnad för material varierar stor mellan olika projekt beroende på hur långa sträckor materialet ska transporteras, ta kontakt med oss så gör vi motsvarande beräkning med de priser som gäller i just ditt anläggningsprojekt. Har du råd att inte kontakta oss?!

Tomas Törnkvist, 073 809 44 88, tomas.tornkvist@geoskills.se

Tommy Edeskär, 073 679 44 88, tommy.edeskar@geoskills.se