Maximera nyttan med geotekniska undersökningar med effektiv datanalys

JB 2.0 - Machine Learning för geotekniska undersökningar

Geotekniska utredningar används bl.a. för att beskriva förutsättningar för projekt, minimera ekonomiska och tekniska risker och dimensionering. Haken är att de är dyra. Det är därför viktigt att ta tillvara på den information man har och tillgodogöra sig den i projektet. Att maximera nyttan för de redan spenderade pengarna.

Jord- berg sonderingar (JB) är en viktig men dyr metod som genererar mycket data men relativt lite nyttig information. GeoSkills AB har utvecklat en metod för att för att analysera resultaten  jord- bergsonderingar baserat på Machine Learning. Metoden möjliggör en översiktlig tolkning av materialegenskaper i jordprofilen och detekterar automatisk block och sprickor mm i berget.

Tjänsten vänder sig i första hand till entreprenörer och anläggningsägare för infrastruktur, tex dammar, hamnar och tunga industrier.  Metoden möjliggör att få information om jordmaterial där andra metoder är begränsade av djup, fyllningar mm. Vi utvärderar både nytt och gammalt data och sammanställer det på ett lättfattligt och användbart sätt.

Tekn. Dr. Tommy Edeskär presenterade den nyutvecklade utvärderingen på ett webbinarium med Svenska Geotekniska Föreningen (SGF) 2020-06-03 inför ca 100 åhörare. Mer info om presentationen finns på: http://sgf.net/web/page.aspx?refid=6737.

GeoSkills vill utveckla den nya metoden vidare och hjälpa fler projekt att få ut mer information ur geotekniska undersökningar. För mer information besök www.geoskills.se