Statisk plattbelastning används för att kontrollera packningsresultat

Ny utrustning för en bättre väg framåt

För någon vecka sedan köpte vi på GeoSkills äntligen in vår första egna plattbelastnings utrustning för att ge våra kunder en tjänst de frågat efter. Som alltid har vi provkört utrustningen, internutbildat och kvalitetssäkrat hela tjänstekedjan från planering, genomförande, till utvärdering och redovisning .

Statisk plattbelastning är i första hand en metod för att mäta bärighet och packningsgrad på obundna lager. Mätprincipen är att mäta sättningar på ytan som uppstår genom belastning. Genom att utvärdera två belastningar bestämmer man bärigheten som en ytmodul och kan utvärdera packningsgraden.

Vi genomför plattbelastning enligt Trafikverkets metodbeskrivning och krav. Utöver det kan vi även mäta och utvärdera enligt tysk och fransk standard beroende på projekt. Vi kan också dimensionera överbyggnader och fyllningar mot ytmodulskrav genom aktiv design. Det har vi både kommersiella programvaror och egenutvecklade program för.

Följande tjänster kan nu GeoSkills erbjuda inom packningskontroll:

• Statisk plattbelastning (PLT). Denna har kompletterats med en större platta för att kunna utvärdera bärighet och packningsgrad på större djup eller under sämre förhållanden.
  • Lätt fallvikt (LWD), vilket är en snabbare metod än statisk plattbelastning. Denna metoden ger inte lika detaljerad information, men är betydligt snabbare och är lämplig för yttäckande packningskontroll .
  • Vattenvolymeter som kontrollerar densiteten och visar hur packat materialet är med hög precision.

Vill du veta mer eller är intresserad av våra plattbelastnings tjänster? Kontakta oss på GeoSkills så berättar vi mer!

Tomas Törnkvist (Civ. ing.)

tomas.tornkvist@geoskills.se

Tommy Edeskär (Tekn. Dr.)

tommy.edeskar@geoskills.se

Lukas Rust (M.Sc.)