Val av rätt produkt

Vad är rätt produkt för mitt byggprojekt?

Vi får ofta frågan vad är rätt produkt för mitt projekt? Det beror på syftet.

-Stabilisering/optimering av överbyggnad? Här är styvheten den mest avgörande parametern för produktens effektivitet, här är stabiliseringsnät typ Triax det bästa valet.

-Förkilningseffekter, förbättrad lastspridning? Effektiviteten beror främst av hur fraktionerna matchar maskvidden och produktens styvhet, bästa valet är oftast Triax.

-Bankpålar, släntstabilitet, geoteknisk bärighet? Här är svaret inte lika givet. Ska produkten ta last i flera riktningar vid låga töjningar och samtidigt säkerställa goda förkilningseffekter är svaret Triax. Vid belastning i en eller flera riktningar vid högre töjningar och förkilningseffekter är troligen biax bästa lösningen. Är belastningen endimensionell är svaret oftast RE-produkterna. Vid maximala horisontallaster rekommenderar vi Basetex.

-Stödmurar? RE-produkterna för optimal hållfasthet. Biax-produkter om hållfastheten ska kombineras med förkilningseffekter.

Vi är auktoriserade distributörer av Tensars stabiliseringsnät (triax), Tensars geonät (biax), Tensars stödmursarmering (RE-nät) och Tensars armerande geotextiler (Basetex).

Ta kontakt med oss så optimerar vi din design med rätt produkt!

Tomas Törnkvist (Civ. ing.)

tomas.tornkvist@geoskills.se

Tommy Edeskär (Tekn. Dr.)

tommy.edeskar@geoskills.se

Lukas Rust (M.Sc.)