Jättesortiment bordsvattenaromer för kolsyrat vatten först i Sverige

Det har sålts ca 1/2 miljon läskmaskiner de senaste 3-4 åren i Sverige. De flesta som köper gör det för miljön och för att kolsyra vatten. Efter några år kan även kolsyrat vatten bli lite tråkigt att dricka.

Ramlösa och Loka och andra tillverkare har upptäckt detta och med stor framgång smaksatt sina kolsyrade mineralvatten.

Sverige är föregångsland vad gäller smaksatt kolsyrat vatten, i många länder finns det inte alls.  Det säljs nu mer smaksatt kolsyrat vatten än neutralt i Sverige, enligt statistiska centralbyrån.

Nu är samma sak på gång med hemkolsyrat vatten.

Aromhusets har lancerat en serie aromer för bordsvatten i 30 ml plastflaskor. Aromerna innehåller inte färgämnen, socker, sötningsmedel eller konserveringsmedel.

Bordsvattenaromerna fungerar med allt kolsyrat vatten, köpt eller kolsyrat med alla kolsyreapparater av vilket fabrikat som helst, från Wassermaxx till Sodastream.

Doseringen är 2 ml till 1 liter kolsyrat vatten så en flaska räcker till 15 liter kolsyrat vatten. Smaken blir då stor, tydlig och fruktig, vill man ha mindre smak - mer likt köpta smaksatta kolsyrade vatten - så räcker 1 ml per liter.

2/3 kapsyl är 2 ml så det är ganska lätt att dosera. Den som har automat med kolsyrat vatten på jobbet doserar 6 droppar till 150 ml plastmugg.

Aromerna tillverkas av Gert Strand AB och säljs direkt till konsument via allt-fraktfritt.com. En flaska väger under 40 gram och skickas som brev. De flesta kunderna har kolsyremaskin hemma, vanligen en Wassermaxx eller Sodastream.

Allt fler konsumenter slutar att dricka läsk pga att läsk innehåller 10% socker - 1,5 liter läsk är 150 gram socker.

Många undviker socker och kolhydrater av hälsoskäl. Då det finns socker eller kolhydrater i läsk, mjölk, saft, öl och juice återstår i princip bara vatten att dricka. Vilket smakar godare med kolsyra, men även kolsyrat vatten blir tråkigt efter några år.

Detta har Aromhuset tagit fasta på och lancerat en serie på 13 bordsvattenaromer - som dessutom kan blandas med varandra i hundratals kombinationer. Ingen risk att bli trött på en smak. Barnen har också fått sina specialare -  gräddkola, hallon och jordgubb som kan ersätta läsk och ungarna slipper onödigt socker.

Förutom läskmaskinägare lär smaksatt kolsyrat vatten tilltala diabetiker. Genom att skaffa en läskmaskin och själv smaksätta sitt kolsyrade vatten kan man nu göra drycken precis som man vill ha den. Så mycket smak man vill ha, så mycket kolsyra man vill ha och tom. blanda smaker och göra sin egen blåbärshallon.

Ett stort sortiment goda aromer för kolsyrat vatten är något som saknats i Sverige, säger Gert Strand. Det har också saknats aromer för barnen, när föräldrarna vill få bort sockerkonsumtionen. Så vi har gjort jordgubbssmak och gräddkola för barnen med smaken så kraftig att det blir en riktigt läskande dryck.

Det skulle inte förvåna oss om Aromhusets aromer ökar både Wassermaxx och Sodastreams försäljning av läskmaskiner, säger Gert Strand. Strand tror också att många läskmaskinägare ställt undan sina maskiner och nu kommer att ta fram dom igen.

För ytterligare information:

Gert Strand, vd

Epost: strand (at) partyman.se
Fax 040-183025

Relaterad extern information:

Miljövinsterna med att kolsyra vatten hemma; http://kolsyratvatten.com/miljon/

Sodastream läskmaskin; http://sv.wikipedia.org/wiki/Sodastream

Gert Strand AB är ett innovationsföretag som utvecklar och levererar produkter framför allt till bryggeri och dryckesindustrin, främst utomlands. Många produkter packas också i konsumentpack. Bordsvattenaromerna säljs till bryggerier i dunkar och till konsumenter i 30 ml flaskor.

• Friskvård

• gert strand ab