Fair & Square ny serie rättvist vin

Fair & Square ny serie rättvist vin

I mars kommer en ny serie rättvist vin; Fair & Square. Fair & Square Red 2009 är ett fruktigt, fylligt rött vin gjort på handplockade druvor från vinkooperativet La Riojana i nordvästra Argentina. Från samma vineri kommer också Fair & Square White 2009, ett friskt, fruktigt vin tillverkat av den inhemska populära druvan Torrontés.

— I dag dricker faktiskt svenskarna mest rättvisemärkt vin per person i världen. Det här är mycket smakrika och prisvärda viner och det kan kännas skönt att veta att man bidrar till hälsovårdsprojekt i den lilla byn Tilimuqui, säger Björn Wittmark på Giertz Vinimport.

Kooperativet La Riojana ligger i vindistriktet La Riojana, med perfekt läge på hög höjd, och med Anderna som skyddar mot kalla vindar. Kooperativet bildades 1940 av italienska invandrare och är i dag ett av Argentinas största och mest framgångsrika kooperativ. La Riojana är också en av världens största producenter av Fairtrademärkt vin. La Riojana garanterar odlarna ett minimipris för druvorna och ger även bidrag till utbildning, hälsovård och andra sociala projekt som den lokala befolkningen kan dra nytta av.

Giertz Vinimport har länge varit ledande i Sverige på ekologiska viner, och har sedan ett par år även satsat stort på Fairtrademärkt vin. Nu blir Sverige det första landet i världen att ta in och sälja den nya Fairtrademärkta serien Fair & Square.

— Det känns jättekul. Vi svenskar har blivit väldigt medvetna vinkonsumenter, och det märks bland annat på hur intresset för både ekologiskt och Fairtrademärkt vin ökat, säger Björn Wittmark, ansvarig för ekologiskt vin och Fairtrade vin på Giertz Vinimport.

Båda vinerna kommer i en tetraförpackning som rymmer en liter och är 100 procent återvinningsbar.

Fair & Square Red 2009 — tillverkat av en blandning av de druvsorter som odlas av La Riojana (Shiraz, Bonarda, cabernet sauvignon och malbec). Druvorna är handplockade på morgonen för att undvika att druvorna blir för varma. Druvorna är sedan varsamt pressade för att uppnå så mycket arom som möjligt. Vinet är jäst i rostfria temperaturkontrollerade ståltankar och har sedan eklagrats (fransk ek (80%) och amerikansk ek (20 procent).

Fair & Square Red 2009 är gott till rätter av lamm-, gris- eller nötkött men även till kryddiga vegetariska grytor. Vinet vinner inte på lagring.

Alkoholhalt: 13%. Artikelnummer: 6517. Förpackning: Tetra som rymmer 1000 ml. Pris: 63 kr.

Fair & Square White 2009 — tillverkat av den argentinska aromatiska druvan Torrontés, som ger ett friskt, fruktig vitt vin. Även dessa druvor är handplockade och varsamt pressade för att ge mycket arom. Vinet är jäst i rostfria temperaturkontrollerade ståltankar. 10 procent av vinet har eklagrats (fransk ek) under 3 månader.

Fair & Square White 2009 är gott att servera till en sallad, gärna tillsammans med kräftstjärtar eller en bit serranoskinka. Det passar också utmärkt till andra rätter fisk- och skaldjursrätter.

Alkoholhalt: 12,5%. Artikelnummer: 6539. Förpackning: Tetra som rymmer 1000 ml. Pris: 59 kr

För bilder, kontakta Lottie Söderberg, tel 08-21 83 88, lottie.soderberg@giertz.se

För mer information kontakta gärna:

Björn Wittmark, Giertz Vinimport, tfn 08-21 83 88, 0705-80 60 79, bjorn.wittmark@giertz.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se