Gå direkt till innehåll
För andra året i rad tar Côtes-du-Rhône Reserve hem titeln som "Årets Röda Box".

Pressmeddelande -

Den franska klassikern Côtes-du-Rhône Reserve har sedan den introducerades år 2006 varit en storslagen favorit hos många. Nu i december tog den hem utmärkelsen Årets Röda Box för andra året i rad i vintävlingen Årets Vinare (Allt om vin). I juryn hittar vi några av Sveriges främsta vinjournalister.

Vinet är gjort på områdets tre klassiska druvor: 55% Syrah, 40% Grenache Noir och 5% Mourvèdre. Sammansättningen ger vinet en elegant och medelfyllig smak med toner av mörka bär, viol och kryddor så som svartpeppar och lagerblad. Ett vin som gör sig utmärkt till både söndagssteken och flera favoriter på julbordet, inte minst julskinkan, fårfiolen, korven och köttbullarna.

"5 av 5! Pålitlig bag-in-box med lite saftiga och lätt kryddiga toner. Inslag av skogshallon, örter och med balanserad finish."
Gunilla Hultgren Karell, Expressen, 5 okt 2023

Producenten Pellerin grundades 1912 och är idag en del av familjeföretaget Boisset vars säten ligger i Bourgogne, Rhône, Languedoc, Jura och Provence. Nyckeln till framgången ligger i ett noga urval av druvor (varav några från enskilda bylägen; Côtes du Rhône Villages) som tillsammans skapar en stil som uppskattas av både konsumenter och skribenter.

Pellerin säljer inte bara Årets röda box, utan även andra viner på Systembolaget. Producenten har ett vitt vin och ett rosévin från samma populära område.

Produktinfo

Côtes-du-Rhône Reserve, 2022