Högklassig, frisk och ekfatslagrad Chardonnay från trendiga vinregionen Jura

Högklassig, frisk och ekfatslagrad Chardonnay från trendiga vinregionen Jura

Nu lanseras Tissot & Potel La Sixième Côte Chardonnay 2022 i Systembolagets beställningssortiment. Vinet är friskt, fruktigt med en fin balans mellan fat och mineralitet. | Art.nr 56945, 137 kronor |

När den välkända producenten Nicolas Potel i Bourgogne ville hitta ett nytt uttryck för druvsorten Chardonnay vändes blicken mot de natursköna Jurabergen och Michel Tissot & Fils, en renommerad tillverkare av traditionella viner från trakten. Tillsammans har de skapat ett vin som visar upp det bästa av två världar – högklassig och jordmånspräglad Chardonnay som i sällskap med en liten skvätt Savagnin får en livlig mineralitet.

”FYND! Detta är ytterst njutbart på egen hand, i rymlig bourgognekupa, och vinet är så komplett att det inte ens söker en matmatchning." – Vinbörsen, augusti 2023.

"Lysande vitt vin med absolut fyndstämpel" - Johan Franco Cereceda, augusti 2023.

Smaken är fruktig och frisk med toner av gula äpplen, citrus, mandel och en fin balans mellan ekfat och mineral. Serverat svalt är det den perfekta ledsagaren till ljust kött, fisk och franska ostar.

Ledmotiven Tissot & Potel haft under tillverkningen, är desamma som de har för sin hyllade Pinot Noir – elegans, renhet och respekt för ursprunget. Druvorna skördades för hand från två särskilt utvalda vingårdar (Cuvigny & Mont Genezet) som ligger på flera hundra meters höjd i berglandskapet. Efter jäsning lades vinet i 450-liters ekfat för att mogna under 12 månader och buteljerades sedan varsamt med minimal filtrering, allt för att bibehålla så mycket av de naturliga aromerna som möjligt.

Produktinfo

Tissot & Potel La Sixième Côte Chardonnay, 2022