Nytt rosévin från Provence lanseras i Sverige

Nytt rosévin från Provence lanseras i Sverige

Första smakprovet från Villa Moncigale

Nedräkningen till årets mest efterlängtade säsong har börjat. Nu lanseras Villa Moncigale Coteaux d’Aix-en-Provence Rosé i Systembolagets beställningssortiment, ett friskt, ljuvligt bärigt och läskande rosévin. Flaskan är också en av de läckraste på marknaden med sin speciella och kristalliknande design – inspirerad av den legendariska cikadan.

Villa Moncigale och vinregionen Provence levererar ett uppfriskande och elegant vin. Det både doftar och smakar sommar – tänk jordgubbar, hallon, smultron, blodgrape, färska örter och persika. Smakupplevelsen avslutas med en frisk syra som hänger kvar. Ett självklart rosévin för mingelkvällarna, eller som vinjournalisten Eva Weckström säger:

”Villa Moncigale Cicada la Légende sippar jag gärna, i giriga klunkar, väl kyld i bersån eller varför inte även under de kallare månaderna som aperitif eller sällskapsdryck.”

BETYG: FYND
Vinbörsen, februari 2023

Provence, tillika rosévinets vagga, är en region som är starkt knuten till den rosa drycken. Roséviner från Provence anses vara de bästa i världen och kanske är det generationerna av erfarenhet eller de många smaknyanserna som gör roséviner från Provence så populära. Numera är det både go-to-drycken på franska Rivieran och många svenskars preferens när terrass-säsongen börjar.

Vinhuset Villa Moncigale har 100-åriga anor och arbetar nära med traktens odlare. Stort fokus läggs på hållbarhet och respekt för ursprunget.

Legenden om cikadan

Legenden säger att det var muserna på berget Olympen som uppfann sången. Deras sång var så förtrollande att männen som hörde den glömde bort att äta och dricka. Då förvandlades de till cikador. Ljudet av cikador är ikoniskt för Provence, och det var när designern Eric Berthès hörde dem sjunga i vingården som han inspirerades att skapa den ikoniska flaskan för Villa Moncigale. Tittar man noga på flaskan kan man se cikadans vingar i designen.

Produktinformation

Villa Moncigale Coteaux d’Aix-en-Provence Rosé, 2022